woensdag 1 november 2017

Op weg naar de New York City Marathon

door Richard Buls, Sleen


Richard Buls
Ik ben Richard Buls 47 jaar en loop sinds begin 2009 hard. Heb toen gezegd dat ik vanaf januari wil gaan hardlopen om een betere conditie te krijgen, heb mij ook maar direct ingeschreven voor de halve marathon van Klazienaveen...hatsikidee Haha! Geen weg meer terug! Ben gaan googlen naar wat loopschema's en aan de bak, met als resultaat dat ik 1:45:35 liep. Niet slecht voor de eerste keer! Ik heb dat jaar nog wat wedstrijdjes gelopen die ook wel aardig gingen. In oktober van dat jaar raakte ik geblesseerd bij een voetbalwedstrijd aan de knie en kwamen de ziekenhuisbezoeken. Ze konden in eerste instantie niet vinden wat het was, maar na 2 kijkoperaties in maart en september 2010 hebben ze een gedeelte van mijn meniscus verwijderd en waren mijn problemen verholpen. Ik ben vrij snel hersteld en kon toen ook alles weer.

Ben in 2011 weer echt begonnen met hardlopen en aan verschillende wedstrijden mee gedaan, zoals Zevenheuvelenloop, Egmond halve, halve Klazienaveen en wat kleinere wedstrijdjes bij mij in de buurt. Heb in 2015 mijn eerste marathon gelopen met het schema 100 dagen Sportrusten en liep de Amsterdam Marathon in 4:08:59. Was tevreden maar dacht na de finish nooit weer….
Echter een weekje later dacht ik daar toch echter weer anders over, wilde die pijn en het genieten nog wel een keer meemaken, dus het jaar daarop mijn 2de en dat werd de Slachtemarathon samen met Jans Kiers en Henk Lotterman van de Sperwers. Met 30 graden werd dit de hel van 2016 maar toch nog een tijd van 4:25:00. Na de finish nog heel veel lol gehad met Jans en Henk. Moet trouwens zeggen dat Sportrusten ideaal is als je weinig tijd heb om te trainen.

Omdat ik eigenlijk nooit sneller werd en mijn broer Henk al bij de Sperwers trainde, vroeg hij mij een keer mee te gaan en stond ik eind maart 2016 zomaar op een atletiekbaan! Het was even wennen met loopscholing en intervallen, maar door zo te trainen maakte ik wel sprongen vooruit en liep eindelijk de 10 km binnen de 45 minuten!!

Richard  (3829) tijdens 4 Mijl van Emmen 
Tja... en toen was het 2017, een jaar dat ik nu al niet snel ga vergeten. Ik wilde de marathon van Rotterdam binnen 4 uur lopen en ging vol aan de bak met voeding en training (11 kg eraf) en liep de marathon in 3:36:37, een dik half uur sneller. Niet alleen op de marathon, zelfs de 4 mijl van Emmen, 5 km Vaartloop en de halve marathon in Hardenberg werden dikke PR’s.
De PR zat dus niet voor niets in de maand aPRil toen ik deze wedstrijden liep haha!

Begin juli zag ik een Facebook actie van New Balance voorbij komen: “Wil jij kans maken op een compleet verzorgde reis naar New York inclusief startbewijs Marathon New York? Meld je aan en geef reden waarom je hem wilt gaan lopen!”
Ik denk.. doe eens gek en vul het ook een keer in. 26 juli werd ik gebeld, je zit bij de laatste 5 die kans maakt op het ticket naar New York. Ik 28 juli naar Amsterdam en daar werd ik in het Vondelpark tijdens een rondje hardlopen gefilmd en geïnterviewd. De andere 4 kanshebbers moesten dat ook en daar werd een filmcompilatie van gemaakt waarop de mensen konden stemmen op hun favoriet!! 15 augustus werd ik ‘s morgens gebeld met het bericht dat ik gewonnen had. YESSS! Mijn geluk kon niet op en de felicitaties bleven maar binnen komen… GEWELDIG!!

Runforestrun Springendal
Nu trainen dus, maar ik had al wat lange trailruns op het programma staan zoals de 34 km Wisenttrail op 3 september en de Runforestrun Springendal 35 km op 23 september. Deze trails kwamen mij nu dus mooi van pas, heb er nog 2 duurlopen van 31 km en 28 km aan toegevoegd en natuurlijk de gewone trainingen op de baan met intervallen en de wat kortere duurloopjes.

Op het moment van schrijven is het nog 9 dagen tot de New York Marathon en ik ben er klaar voor, mocht je gestemd hebben op mij, nogmaals bedankt!

Sportieve groet Richard Buls