vrijdag 1 april 2016

Hardloper en bestuurder

door Johan van Santen, Amersfoort

Johan van Santen
Mijn naam is Johan van Santen en ben woonachtig in Amersfoort. Ik ben sinds 1977 actief in de loopsport en heb inmiddels al aan meer dan 3600 lopen meegedaan. Qua kilometers ben ik de wereld al rond. In oktober 1977 kwam ik in aanraking met het trimloopboekje van de Koninklijke Nederlandse Atletiekunie en le Champion. In dat boekje stonden de lopen voor een half jaar vermeld (van 1 oktober t/m 31 maart). Dit was voornamelijk bedoeld voor de fietsers die in die maanden hun fiets in de schuur of op zolder lieten staan. Op die manier werd je dus geïnformeerd waar de lopen plaats vonden. Later werden de lopen voor een heel jaar vermeld: van 1 oktober t/m 30 september.
Weer later ging men over op kalenderjaren. In 2014 is men gestopt en heeft mijn vereniging ( lees verderop) het boekje overgenomen. Het heet sindsdien “kilometerteller”.

Johan (3) in actie op de Lemelerberg 2015

Ik heb aan meer dan 400 lopen van 20 km of meer meegedaan. O.a. 20 keer de 20 km van Brussel, 23 keer de halve van Egmond, 5 keer Parijs, 3 x Berlijn etc. Van een marathon is het nooit gekomen: ik heb Rotterdam in 2003 (toen ik 50 werd) geprobeerd, maar ben na 28 km uitgestapt. Niet gek, ik train nooit en dat moet je voor een marathon dus wel. Op die dag heb ik gemerkt dat 2 halve marathons niet gelijk staan aan één hele.

Sinds 1983 ben ik lid van avVN (vroeger Veteranen Nederland). Dit is een vereniging die de belangen van de masters (veteranen) behartigt. Ik werd vrij snel gevraagd om deel uit te maken van het bestuur, maar omdat zij hele zaterdagen gebruikten om te vergaderen heb ik bedankt voor de eer. Wel ben ik toen wedstrijdsecretaris en hoofd uitslagendienst geworden. In 2007 ben ik toegetreden tot het bestuur en enkele jaren later ben ik ook ledenadministrateur geworden. Op dit moment hebben we 700 leden, waarvan er 430 een licentie of recreatie-lidmaatschap bij de Atletiekunie hebben. De anderen zijn zogenaamde abonneeleden: zij zijn vaak wedstrijdlid bij een andere vereniging en zijn bij ons lid voor het clubblad, een full-color blad waarin veel informatie over de masters-atletiek staat. Dit blad verschijnt 5 keer per jaar. Op onze vernieuwde website (www.avvn.net) is informatie over de vereniging te vinden.

avVN 50 jaar
Op 1 maart jl. bestonden we 50 jaar. Van de Atletiekunie ontvingen we een prachtige banner om de vereniging te feliciteren. Tot mijn grote verrassing werd ik tijdens deze vergadering door de andere bestuursleden voorgedragen tot erelid. De vergadering ging unaniem akkoord!

Johan benoemd tot erelid van avVN