zaterdag 2 mei 2020

Uit het archief (50): De Tjasker Molen Marathon van 2012

Op 1 december 2012 schreef ik het volgende wedstrijdcommentaar:



De Tjasker Molen © Ronald Kwint




De moeite waard

Reeds enkele maanden ben ik licht geblesseerd en loop geen wedstrijden. Af en toe een heel lichte, zeer korte training, dat is waar ik het mee moet doen. Het lijkt er echter op dat er een eind zal komen aan het blessureleed, godzijdank! Vandaag nog even geen wedstrijd, hoewel er heel mooie op mijn hardloopagenda stonden. Wat dacht u van de cross in Laag Zuthem op het landgoed bij Den Alerdinck, een juweeltje. Ook in Bippen (D) een heel mooie, maar wel zware cross. Ik besluit naar Elp (bij Grolloo) te gaan, daar waar de DFW-runners een marathon organiseren. Mijn loopkleding neem ik mee, ik kan dan als training een rondje van ca. 6 kilometer lopen en wat foto's maken. Niet dat aan dat laatste een gebrek is, want Toli en Ronald kunnen er op dat gebied wat van.

Het is even na half twaalf als ik vanuit mijn woonplaats vertrek. Het is een half uur rijden naar Elp, dus dat valt wel mee. Onderweg gaan mijn gedachten uit naar een andere marathon, die vandaag ook wordt gehouden, de St.Jude Marathon in Memphis Tenessee. Ik heb me daarvoor ingeschreven, zou verleden week voor twee weken (Memphis en Washington) naar Amerika gaan, maar door onvoorziene omstandigheden heb ik dat helaas moeten annuleren. Het is daar nu vroeg in de morgen, mijmer ik, en over anderhalf uur (8.00 uur) zal de start van de marathon en de halve marathon zijn. De weersromstandigheden zijn er goed, het zal er qua temperatuur ruim 20 graden Celcius zijn. Er zijn heel veel deelnemers en het wordt ongetwijfeld een heel spektakel! Graceland en Elvis Presley, de Missisippi River, de Sun Studios waar Elvis zijn eerste grammofoonplaat liet opnemen, het "Civil Rights Museum" en de halve marathon, ik had me er zoveel van voorgesteld. Het is er niet van gekomen. Overigens had ik de halve ook niet vanwege mijn blessure kunnen lopen en dat was ook " zuur" geweest. Wellicht een ander jaar....

Leberenplas
Het is niet moeilijk de startplaats van " De Tjasker Molen Marathon" te vinden. Toen ik de naam voor het eerst op internet zag staan, dacht ik dat de marathon ergens in Friesland zou zijn, Tjasker leek mij een Friese naam. De Tjasker molen is, heb ik op de website van de DFW-runners gelezen, één van de kleinste molens in Nederland. Het hele gebeuren is in de buurt van Elp/Grolloo in Midden-Drenthe, bij de "Leberenplas". Het is er geweldig mooi. Bij de verzorgingstent is het ook heel koud en ik ben dan ook blij dat ik mijn dikke ski-jack draag en dat mij warme bouillon wordt aangereikt. Hoe anders zou het in Memphis zijn geweest!  Alle lopers (het zijn er zo'n 30) hebben bij mijn aankomst al minimaal één ronde van 6 kilometer afgelegd. De lopers komen, zoals altijd bij de DFW-runners het geval is, uit alle windstreken. Op de deelnemerslijst zie ik bijvoorbeeld de plaatsen Leiden, Leusden, Leens, Lexwoude en Laar (D) staan. Zoals gewoonlijk noteert Jan Scheffer weer de tijden en staan de dames Gea Scheuneman en Hennie Schanssema aan de andere kant van het "lopersbuffet", hetwelk vandaag is uitgebreid met een groot bakblik met taart. Slagroom is ook aanwezig en het geheel is een geschenk voor iedereen van de jarige Ina Oortwijn. Ronald Kwint (organisator, tijdwaarnemer en fotograaf) en de "huisfotograaf" Toli Schanssema bevinden zich ondertussen op het parcours om mooie foto's te schieten.

Turftrappersbrug
Na enige tijd ben ik zover om mijn éne rondje van 6 kilometer te lopen. Het moet een lichte training voor mij zijn en ik mag van mijzelf af en toe wandelen. Ik neem daarom mijn fototoestel mee en probeer een paar mooie foto's te maken, hetgeen vanwege de geweldige omgeving niet zo moeilijk is. Op de turftrappersbrug over het Grolloërveen vraag ik een wandelaar een foto van mijzelf te maken. Het is daar zo mooi........ Door veel lopers aan de hele en halve marathon wordt ik gepasseerd maar dat deert mij niet. Ik geniet.

Na 45 minuten ben ik terug bij de verzorgingstent. Het begint af en toe heel licht te regenen. Sommige lopers zijn nog bezig met hun marathon, anderen hebben een halve gelopen en weer anderen houden het na 24 of 30 kilometer voor gezien. Zo ook, Jacob Visser, de M-65er uit Heerenveen, die "en passant" nog even meedeelt dat hij 45 jaar is getrouwd! Met deze en gene praat ik nog even, maak Mirjam Steunebrink uit Eelde nog een compliment voor haar zeer interessant artikel in "Runners World" en verlaat, na nog iets van het "loopbuffet" genuttigd te hebben, het gebeuren, dat op dat moment nog niet afgelopen is. Op de terugweg naar Emmen overdenk ik het geheel nog eens en kom tot de conclusie: " Het was de moeite waard vandaag".