zondag 21 april 2019

Uit het archief (38) : Een hardloopcolumn van oktober 2013: "Het zoet van de overwinning"

In oktober 2013 schreef ik in de serie "Hardloopcolums"  het navolgende verhaal:

HET ZOET VAN DE OVERWINNING

Het zoet van de overwinning smaakt goed, het zoet van de overwinning op rivalen vaak nog beter en het zoet van de overwinning op goede vrienden en bekenden soms het beste.

Hij beoefent de hardloopsport reeds heel veel jaren. Decennia is hij er al mee bezig en hij heeft inmiddels tienduizenden kilometers onder de (hardloop)schoenzolen laten doorglijden. In vergelijking met hem ben ik op hardloopgebied nog maar een "broekje" , nou ja, een broekje? Sinds eind 2000 beoefen ik de hardloopsport, dus toch alweer zo'n 13 jaar en jaarlijks loop ik gemiddeld zo'n 40 à 50 wedstrijden.

Het lijkt erop dat hij in aanleg een betere sporter is dan mij. In het verleden heeft hij in andere sporten meer aansprekende prestaties behaald dan ik dat in de door mij beoefende sporten heb gedaan. Ik ben echter vanaf het moment, dat ik kennis had van die betere prestaties, uitgegaan van het gezegde: " In het verleden behaalde resultaten geven nog geen garantie voor de toekomst ". Zo is het gekomen dat ik al jarenlang zijn verrichtingen op hardloopgebied met grote belangstelling volg en ik weet vrijwel zeker, dat het omgekeerde ook het geval is.

De keren dat ik hem in een rechtstreeks duel heb kunnen verslaan zijn bijna op de vingers van een hand te tellen. Tijdens een wedstrijd in Joure over 10 Engelse mijlen mocht ik dat genoegen eens hebben, in een halve marathon in Nunspeet kwam hij tekort, bij een halve marathon van de DFW-runners liet ik hem eens mijn hielen zien, in Oosterhesselen tijdens de "Klenckeloop" kon hij mij niet achterhalen en zo zijn er nog enkele wedstrijden meer. Ontelbaar zijn echter zijn overwinningen op mij. Telkens als ik denk dat ik weer een kans heb om hem te verslaan (op basis van de laatst gerealiseerde tijden in wedstrijden), slaat hij in een rechtstreeks duel weer meedogenloos toe. Ik denk weleens dat ik voor hem in de wedstrijd de spreekwoordelijke "rode lap" ben........

Ik gun hem zijn vele tot nu toe behaalde overwinningen van harte, maar toch.....Wat zou het fijn zijn als ik later samen met hem nog eens door mijn foto- en uitslagenalbums kon bladeren en hem dan zou kunnen wijzen op de vele overwinningen die ik na 1 januari 2014 op hem heb behaald. De kans van veel door mij behaalde overwinningen is weliswaar niet zo groot, maar ik hou mij toch nog steeds vast aan het gezegde: " In het verleden behaalde resultaten geven nog geen garantie voor de toekomst ". Het zoet van der overwinningen zal mij ongetwijfeld uitstekend smaken.

(PS: De laatste keer dat ik hem trof was begin 2019. Toen versloeg hij mij op de 4 Engelse Mijl. Dit jaar zal ik proberen hem nog eens op de 5 km of een andere afstand te verslaan!)