zondag 14 april 2019

Connemarathon in Ierland, het was één van de mooiste halve marathons die ik liep!

Vandaag (14 april 2019) wordt in de Connemara (Westkust van Ierland) de Connemarathon gehouden. Een ultra-marathon, marathon en halve marathon staan op het programma. In 2015 liep ik daar mijn laatste halve marathon, zonder twijfel één van de mooiste die ik liep!

Hieronder de terugblik, die ik in 2015 na afloop schreef:

Leenane
Het is alweer 5 dagen geleden dat ik tijdens de Connemarathon de halve marathon van Leenane naar Maam Cross liep. Jarenlang had ik er naar uitgezien, was door familieomstandigheden steeds verhinderd geweest om deel te nemen, maar dit jaar was het dan zover!  Zaterdagmorgen haalde ik mijn startnummer in de winkel van Elverys Sport in Galway. Zondagmorgen regende het en Harmke bracht me naar één van de tientallen bussen die in het centrum van Galway bij de "Cathedral" klaarstonden om de lopers naar de start van de halve marathon te brengen, een rit van ongeveer een uur. De marathonlopers, die om elf  op een andere plaats moesten starten, waren toen al met bussen weg gebracht. Bij de startplaats, waar we om kwart voor tien arriveerden, was het koud.

Bij de start in Leenane
Het uitzicht was geweldig, er lag verse sneeuw op de toppen van de bergen. Twee uur en een kwartier moesten we daar in de buitenlucht overbruggen tot het startschot van de halve viel. Bij de start was het weer echter aanzienlijk verbeterd, de zon scheen en het werd warmer. Een prachtige halve marathon stond ons te wachten.

Behoorlijke klim in de eerste kilometers
Het parcours was niet eenvoudig, geen meter vlak en een aantal behoorlijke stijgingen, waarvan de laatste, tussen km 15 en 19 over een afstand van ruim 3 km, erg zwaar was. Niet voor niets wordt dit gedeelte van het parcours "The Wall" genoemd.

Op dit parcours worden geen toptijden gelopen. Zo liep de winnaar op de marathon een tijd van 2:48:07 en liepen slechts 5 van de 558 lopers een tijd onder de 3:00:00. In de eindrangschikking van de halve marathon kwamen 1226 lopers voor. De winnaar had een tijd van 1:10:45 en er waren slechts 9 lopers sneller dan 1:25:00 en 550 sneller dan 2:00:00, hetgeen een indicatie geeft van de zwaarte van het parcours.

The Wall
Onderweg maakte ik op diverse plaatsen wat foto's en liet me bij de beklimming van "The Wall" door een toeschouwer fotograferen. In 2:33:17 kwam ik vermoeid in Maam Cross over de eindstreep en met die tijd was ik zeer tevreden!
Eindelijk had ik in de Connemara een halve marathon gelopen en wat voor één...........Hopelijk kan ik dat een volgend jaar nog een keer herhalen!!

Een mooie medaille als beloning!