dinsdag 20 maart 2018

Uit het archief (17): Potsdam (DE) juni 2013

In juni 2013 was ik een week op vakantie in Potsdam en schreef dagelijks een kort verhaal voor mijn blog. Hieronder het verhaal van dinsdag 18 juni 2013:

Potsdam ligt in de deelstaat Brandenburg en als je in Brandenburg komt staan er borden met de tekst: "Land für  Frühaufsteher". Niets belette mij daarom dan ook om vanmorgen vroeg om kwart voor zeven te gaan trainen. De temperatuur was nog om uit te houden. Vanaf ons hotel vertrok ik naar het park "Babelsberg". Na 1,5 km was ik daar. In het park waren vele heuvels en vals plat, kortom het was erg pittig.  Op het vroege tijdstip kwam ik al veel lopers tegen. Na ruim 50 minuten was ik terug in ons hotel en kon ik gaan douchen en konden wij daarna  gaan ontbijten.

Heel veel merken loopkleding ken ik, Nike, Craft, Adidas, Newline, Ron Hill en ga zo maar door. Van het merk " Kossmann " had ik echter nog nooit gehoord. In een hardloopwinkel in Potsdam kwam ik het merk tegen. Kossmann was in het verleden een uitstekende marathonloper. Hij kwam uit Heppenheim en dat ligt in midden-Duitsland, ergens tussen Frankfurt en Stuttgart. Kossmann ontwierp zijn eigen kledinglijn en liet in alle kledingstukken zijn beste marathontijd drukken, die hij op de klokken had gebracht, 2:25:32. De kleding van Kossmann valt wat klein uit, hetgeen waarschijnlijk komt door het feit dat Kossmann zelf vrij tenger was. Uiteraard kocht ik weer iets om mijn collectie aan te vullen.

In de winkel van Ulrike Bruns in Potsdam, waar men alleen datgene verkoopt, en dus ook de kleding van het merk "Kossmann" , wat met hardlopen te maken heeft, werd ik geholpen door een aardige verkoopster. Zij vertelde ons dat de winkel eigendom was van genoemde Ulrike Bruns,  haar moeder, die eveneens in de winkel aanwezig was. Deze Ulrike Bruns was in het verleden een voortreffelijke atlete. Zij behaalde onder meer onder haar meisjesnaam Klapezynski op de Olympische Spelen van 1976 in Montréal voor de DDR een bronzen medaille op de 1500 meter. Zij won vele kampioenschappen, liep in 1975 een wereldrecord op de 1000 meter in een tijd van 2:32 en was de eerste vrouw die de 1500 meter onder de 4 minuten liep, te weten in 3:59:90. Dat gebeurde in Potsdam. Sinds 1989 heeft zij een sportzaak in Potsdam.
Het is maar dat je het weet, waar ik mijn hardloopkleding koop........

Na mijn training en het bezoek aan de hardloopwinkel bezochten we vandaag nog meerdere bezienswaardigheden in deze mooie stad en liepen (wandelden) we en passant nog zo' n 10 kilometer.