zondag 9 juli 2017

Reizen en hardlopen
door: Gerrit Schuitema, Emmen

Reizen is altijd al een passie van mij geweest. Sinds eind 2001 is daar hardlopen bijgekomen. Wat is mooier dan één en ander te combineren?

Vanaf het tijdstip dat ik begon met hardlopen heb ik aan veel wedstrijden in Duitsland deelgenomen. Door de vele contacten over de grens ben ik dan ook in 2005 lid van een Duitse vereniging, Lauffreunde Emsland, geworden. In het weekend was ik veel bij onze Oosterburen, voornamelijk in het "Emsland" en in "Ostfriesland".

In een iets later stadium ben ik vakantie en hardlopen gaan combineren. Op vakantie gaan, daar trainen en een wedstrijd lopen, of  naar een wedstrijd gaan en daaraan enkele dagen vakantie koppelen. Meestal was het eerste het geval.

In de loop der jaren liep ik daardoor in vele landen, in Europa van de Westkust van Ierland tot in het Oosten in Riga (Letland) en van het Noorden in IJsland tot in Zuid- Europa op Malta (in totaal liep ik in 10 landen). Daarnaast liep ik eenmaal buiten Europa, in Amerika.

Nashville 2014
Tijdens een reis naar Amerika in 2014 liep ik in Nashville de Country Music Nashville Half  Marathon. De start was om zeven uur 's-morgens (vanwege de hoge temperaturen). In totaal namen er 30.000 lopers deel, waaronder 19.000 op de halve marathon. Het was een geweldig gebeuren en een hoogtepunt in mijn hardloopcarrière. Maar er waren nog wel meer hoogtepunten, zoals mijn eerste marathon in Hamburg (ik liep er in totaal 5, alle in het buitenland), de marathon van Wenen met ruim 30.000 deelnemers, de halve marathons in de Connemara (Ierland), Reykjavik, Magdeburg en op Malta, maar ook wedstrijden over kortere afstanden, zoals in Dublin, Dresden, Loughrea (Ierland) en Stirling (Schotland).

Mijn laatste buitenlandse wedstrijd liep ik in mei 2017 in het Oostenrijkse Satteins, een wedstrijd over 7 K. Op vakantie in Zuid-Duitsland besloot ik daar te gaan lopen, in het gebied waar in de jaren 1978 tot en met 1985 op vakantie was geweest en waar ik zulke goede herinneringen aan had. Evenals bij de andere wedstrijden heb ik ervan genoten.

Satteins 2017

Door blessures en annuleringen van reizen moest ik helaas wedstrijden in onder meer Polen (Krakau) en Engeland (Liverpool) afzeggen. In deze landen en ook bijvoorbeeld in België en Frankrijk heb ik nog nooit gelopen. Of dat er nog van zal komen? Misschien wel, maar dan wel korte wedstrijden met een maximale afstand van 10 K. Dit jaar staan nog reizen naar Sofia (Bulgarije) en Liverpool op het programma en volgend jaar onder meer naar Griekenland. Wie weet....!

Tijdens de buitenlandse wedstrijden worden door Harmke veel foto's gemaakt. Deze foto's zijn te bekijken op haar website  www.reizenenfotos.nl
Af en toe wordt door mij een verslag van een buitenlandse reis en wedstrijd geschreven. De verslagen zijn te lezen op deze blog.