woensdag 29 maart 2017

Zaterdag 1 april 2017: Runnersworld Halve Marathon van Ommen

Zaterdag 1 april a.s. wordt de Runnersworld Halve Marathon in Ommen gehouden. In 2008 nam ik deel aan deze wedstrijd, die toen nog een andere naam droeg. Onderstaand het artikel, dat ik in 2008 na afloop schreef. In dit artikel heb ik de naam van de toenmalige sponsor weggelaten.

29-03-2008 1:57:13 HALVE MARATHON OMMEN
De door de atletiekvereniging Aco van Elderen georganiseerde halve marathon was de eerste wedstrijd van het Rabobank Vechtdalcircuit 2008. Naast deze wedstrijd bestaat dit circuit uit lopen in Hardenberg, Balkbrug, Bergentheim, Dalfsen en Gramsbergen. In 2001 is door het atletiekblad Runners World deze halve marathon de naam meegegeven : Groene halve marathon. Volgens de website van de organiserende vereniging loopt het parcours door het prachtige Vechtdal, is vrijwel geheel verhard en snel. Welnu, het mooie parcours, dat uit een grote ronde bestaat, loopt door het Vechtdal (van de Vecht heb ik overigens niet veel gezien), is volledig verhard en inderdaad snel. Om de benaming "Groene halve marathon" eer aan te doen zou het beter zijn deze wedstrijd iets later in het seizoen te houden, zodat ook veel meer groen van bomen en struiken te zien is dan nu het geval was. Het parcours is nagemeten door de Atletiekunie, zodat we denk ik kunnen stellen dat de afstand van deze halve marathon juist is. Jammer is het dat niet elke kilometer is aangegeven; slechts elke 5 kilometer is er een kilometeraanduiding.
De sponsor had wereldkampioene allround schaatsen 2008 Pauline van Deutekom weten te strikken om het startschot te lossen. Zij deed dit uitstekend en om half twee waren 125 lopers en ik aan de wedstrijd begonnen. Na een drukke week, waarin ik vanwege vermoeidheid niet volledig mijn trainingsschema voor de marathon van Wenen kon afwerken had ik besloten zonder hartslagmeter op mijn gevoel te lopen. De weersomstandigheden waren prima en na een eerste 5 kilometer in 27:33 volgde de tweede in 28:10, gevolgd door de derde met tegenwind in 28:12 en de vierde in 26:40. Deze tussentijden leidden tot een eindtijd van 1:57:13 , hetgeen direkt mijn beste tijd op de halve marathon dit jaar was.

Voor meer info:  klik hier
Voor foto's van 5 april 2014:  klik hier