zondag 19 juni 2016

Uit het archief (2012): Ostrhauderfehn "Rund um den Idasee"

Vandaag is het weer feest bij de Idasee in Ostrhauderfehn (D). Vanmiddag wordt dan ook weer de hardloopwedstrijd "Rund um den Idasee" gehouden.
In juni 2012 schreef ik een column over Ostrhauderfehn en de wedstrijd, die hieronder nogmaals volgt:

Ostrhauderfehn

Vandaag is het dan weer zover. Het is weer feest in Ostrhauderfehn (D) en het is een traditie dat dan weer de hardloopwedstrijd "Rund um den Idasee" wordt gehouden.
Terug in de tijd. Het was in juni 2002 en ik besloot met mijn broer en een zeer snelle loopster uit Stadskanaal naar Ostrhauderfehn te gaan. Ik had nog nooit van deze plaats gehoord. Het ligt ergens voorbij Papenburg, richting Leer, werd mij verteld. In de stromende regen en bij onweer won mijn broer de 10,3 km in 40:42. De snelle loopster finishte dicht achter hem en werd eerste bij de dames. In de achtste wedstrijd van mijn hardloopcarrière bracht ik een tijd van 1:02:26 op de klokken. Bij de prijsuitreiking ( in een veel te kleine tent) zag ik "hem" voor het eerst. Hij won de 5 km in zo'n 20 minuten en ik herinner mij dat mijn broer en de snelle loopster, toen "hem" de beker werd overhandigd, iets tegen hem riepen. Ik kende "hem" niet en schonk er verder geen aandacht aan. Naderhand gezien moet hij ongetwijfeld vergezeld zijn geweest van nog een loper en een paar vrouwelijke supporters. Op dat moment wist ik nog niet dat ik ze in de jaren daarop (en dat is tot op heden nog steeds zo) heel veel zou tegenkomen.
In juni 2004 was ik wederom in Ostrhauderfehn. Het regende. Ik besloot de 5,1 km te lopen en zocht voor mijzelf een tegenstander uit, een in mijn ogen verdienstelijke loper uit Stapelmoor. Steeds lag ik in de race voor hem en dat bleef tot het einde zo. De afstand liep ik in 23:54 en werd daarmede 5e. De loper uit Stapelmoor deed er 13 seconden langer over.
En dan juni 2010. Ik had weer een andere tegenstander uitgezocht. Ditmaal een van mijn "loopvrienden". Hij had geen antwoord op mijn snelle start en was gezien! Mijn tijd over de 6,2 km was 30:59.
Inmiddels kom ik voor privé-zaken ook enkele malen per jaar in Ostrhauderfehn. De plaats loopt de laatste 10 jaren als een "rood draadje" door mijn (hardloop)leven.