zaterdag 2 januari 2016

Jaaroverzicht 2015

Het jaar 2015 was er geen om in te lijsten. Het jaar begon trouwens uitstekend. Op 3 januari verbeterde ik direct mijn doelstelling voor 2015 op de 5 K. Bij de Veldloop in Heine (onderdeel van het Sallands Cross Circuit) legde ik de 5,11 K af in een voor mij prima tijd van 26:32.

Veldloop Heino
Dat was tevens mijn snelste tijd op de 5 K in het jaar, waarin ik zesmaal op deze afstand aan de start verscheen. Ook in maart was de goede vorm er nog. Op 14 maart liep ik in Veenhuizen de 10 K in 53:29. Het laatste jaar dat ik sneller was op die afstand was 2011!

In april ging ik naar Ierland en liep daar op 12 april de halve marathon in de Connemara. Jaren had ik al van deze loop gedroomd en dit jaar werd het werkelijkheid. In een schitterend décor werd een tijd van ruim 2 uur en 33 minuten voor mij geklokt.

Connemarathon (Ierland)

In juni zou ik in Liverpool deelnemen aan de (halve) Rock'n Roll Marathon. Helaas ging onze reis naar Liverpool door omstandigheden niet door. Ook had ik mij ingeschreven voor de Rock'n Roll Marathon (halve) in Dublin begin augustus. Het noodlot sloeg echter een week daarvoor in Oude Willem toe: bij een wedstrijd over 16 K liep ik een kuitblessure op en, hoewel bij de wedstrijd aanwezig in Dublin, kon ik niet deelnemen.

Een van de wedstrijden, waar ik ook al jaren over gesproken had, was de Wolfgangseelauf in Sankt Wolfgang (Oostenrijk). De wedstrijd over 27 K vond ik te lang, daarom schreef ik me in voor de 10 K op 18 oktober. Helaas raakte ik 20 minuten voor de start in Strobl geblesseerd. Ik viel, na in een diepe kuil gestapt te zijn, en verzwikte mijn voet behoorlijk. Weer was een droom helaas geen werkelijkheid geworden!

In goede stemming op weg naar de start in Strobl (Oostenrijk)

Na mijn blessure in Oostenrijk heb ik in 2015 geen wedstrijd meer gelopen. In totaal liep ik "slechts" 25 wedstrijden, waaronder zesmaal de 5 K en tien maal de 10 K. De laatste wedstrijd die ik liep was op 11 oktober, de Herfstloop in Enschede. De mooiste was dit jaar zonder meer de halve marathon in de Connemara, maar ook de lopen in Langweer, Reutum, Losser en Wapenveld (om er maar enkele te noemen) mochten er zijn.