donderdag 23 februari 2012

Hardloopcolumn (22)

Een herinnering krijgen
Kent u die term lezers: Een herinnering krijgen? Af en toe krijg je als je een wedstrijd loopt een herinnering. Zoals in de aankondiging al staat, krijg je als aandenken aan de wedstrijd, die je gelopen hebt, een "herinnering". Of zoals je lopers hoort zeggen : "We krijgen ook een herinnering". Dat kan van alles zijn. Een heel mooie herinnering is een handdoek. Ook een goed loopshirt is een mooie herinnering, je moet bij zulke herinneringen dan over het algemeen wel meer inschrijfgeld betalen. T-shirts zijn ook "in"als herinnering, maar je hebt er zo langzamerhand wel genoeg van, de kast puilt uit van de T-shirts. Het zijn dan wel herinneringen aan de wedstrijd, maar het zegt je weinig meer, je hebt er teveel en er is, afgezien van de tekst en kleur, weinig onderscheid. Bij de Brinklopen in Diever moet je opgeven of je een herinnering wilt hebben of niet. Dat is dan een simpele medaille, waarvoor je echter wel apart moet betalen. Ik hecht daar geen waarde aan, dus voor mij is het niets. Bij de Bosbaanlopen in Emmeloord krijg je na afloop een appel, ik denk dat dit niet als een herinnering bedoeld is. Mocht dit wel zo zijn, dan is na een aantal happen de herinnering weg en heb je niets meer. Dat is dan een herinnering waar je maar heel kort plezier van hebt. Enkele jaren geleden kreeg ik bij een loop een "wasknijper op een veer". Dat zal ik nooit vergeten en als iemand mij vraagt of je ook een herinnering krijgt, denk ik vaak aan die wasknijper op een veer. Met de wasknijper kun je briefjes bij elkaar houden, niet te veel, anders valt het standaardje, waarop de wasknijper met veer bevestigd is, om. Na deze sof heb ik vaak een herinnering, die mij aangeboden werd, geweigerd. Een herinnering is goed bedoeld, maar het moet wel een bepaalde "waarde" of "nut" hebben. Als het dat niet heeft, kan men maar beter niets geven en het geld ergens anders aan besteden.