donderdag 16 februari 2012

Hardloopcolumn (21)


Nieuwe schoenen en laarzen
Het is wel wat met die nieuwe schoenen en laarzen. Vorige week kocht ik in Duitsland twee paar nieuwe schoenen. Al mijn hele "loopleven" lang koop ik Asics Kayano , reeds enkele jaren altijd maat 48. Ik hoef die schoenen niet te passen, ik weet dat Asics Kayano maat 48 voor mij altijd perfect zitten en ik besloot dus om deze schoenen zonder te passen te kopen. Ik wilde echter ook wel eens wat anders. In de winkel viel mijn oog op een ander model van Asics, de Asics 3020. Ik had bij het lopen van een rondje in de winkel een goed gevoel bij deze schoenen. Ook de prijs van deze schoenen was niet verkeerd en deed mij licht glimlachen. Omdat het model iets anders was dan de Kayano probeerde ik de maten 47 en 48. Ik besloot maat 48 te kopen. Toen ik thuiskwam bleek men mij maat 47 meegegeven te hebben. Direct belde ik met de sportzaak in Duitsland en ik mocht de schoenen omwisselen. Zo gezegd, zo gedaan. Extra kosten, maar die werden door de sportzaak, waar ik de schoenen gekocht had, ruimschoots vergoed met extra korting.
Vorige week maakten andere loop(vrienden) mij attent op hun nieuwe schoeisel. De éne is hardloper, maar loopt momenteel even niet, de andere doet veel werk bij de organisatie van hardloopwedstrijden. Het was erg koud en er lag sneeuw en het is logisch dat je dan, als je niet hoeft te hardlopen, geen loopschoenen draagt. "Hest doe onze neie leerzen al sain" zei de vrouwelijke helft van de twee. Ik keek naar hun voeten en zag dat ze beide dezelfde laarzen aan hadden. Ik vond ze mooi en antwoordde:"Hail verstandig mit die kolde, nou krieg'n joe gain kolde vout'n".
Vanavond kreeg ik een mailtje van een andere goede (loop)vriend. Hij had zich in Groningen een paar Asics loopschoenen gekocht. Model GT-2170, maar dit terzijde. De schoenen waren in de hardloopwinkel niet voorradig en daarom worden ze volgende week aan de deur bezorgd, mailde hij. Dat is nog eens wat anders dan dat je ze zelf ophalen en dan ook nog weer omruilen moet........