zondag 15 januari 2012

Hardloopcolumn (15)



De Molukkenstraat
De DFW-runners organiseren veel marathons. De ene is nog niet voorbij of de andere dient zich al weer aan. Zondag is dat de Walfrides Brug Marathon in Groningen. De aankondiging las ik op de website van de DFW-Runners en mijn oog viel op de beschrijving van de route die je per auto kunt volgen om bij de start te komen. Mijn hart begon iets sneller te slaan toen er stond dat je linksaf de Molukkenstraat in moest rijden. Dat is de straat waar ik vele herinneringen uit mijn studententijd aan heb. We spreken dan over de mid-zestiger jaren van de vorige eeuw. Ik woonde toen op "kamers" (het was er maar één, maar zo wordt dat genoemd) aan de Molukkenstraat bij een aardige mevrouw, mijn "hospita". Het was een mooie tijd, waarbij ik in het eerste jaar (toen de zon zich heel regelmatig liet zien en ik de colleges op de RU saai vond) vele dagen doorbracht in het park, dicht bij de start van de marathon van zondag . Ik deed toen nog niet aan de hardloopsport en fietste of wandelde (als de oude fiets kapot was) meestal in die omgeving.
In eerste instantie was ik niet van plan zondag naar de marathon in Groningen te gaan. Ik wilde naar de Zwolse Bos Marathon in Heerde, de plaats die ook veel herinneringen uit mijn jeugd naar boven brengt. Een groot deel van mijn familie is afkomstig uit Heerde en ik heb daar vele vakanties doorgebracht.

De Molukkenstraat bracht mij echter op andere gedachten en ik besloot mij in te schrijven. Nu mijn inschrijving door de organisatie is gefiatteerd kan ik niet wachten om zondag door de Molukkenstraat naar de start aan de Soendastraat/Curacaostraat te rijden. Daarna zal ik die buurt tijdens mijn 19,2 km race nader gaan verkennen en gaan kijken of ik nog bekende dingen uit mijn verleden zie.