maandag 28 november 2011

Hardloopcolumn (6)

Het 10-gangen loopbuffet
Zomaar een marathon op een doordeweekse dag. Dit keer ergens in het Groninger land. Een van de vele marathons, georganiseerd door de DFW-runners. Ik had er al veel van gehoord en was in de loop van de tijd nieuwsgierig geworden. Ik nam een dag vrijaf van mijn werk en ging erop af. De Adriaan Tripbos marathon in Sappemeer, kleinschalig en mede daarom heel gezellig. 32 atleten stonden aan de start, liepen hun rondjes, de meesten een marathon, de rest een halve marathon, of naar eigen believen iets meer of minder. Tijdens deze marathon is er iets bijzonders, laten we het noemen: "Het 10-gangen loopbuffet". Ook daarvan had ik iets gehoord. Het overtrof echter mijn stoutste verwachtingen. Je kreeg van alles voorgeschoteld teneinde de loop goed te volbrengen. De dames van de catering waren de vriendelijkheid zelve en vroegen bij elke gang of je nog iets nodig had van het uitgebreide buffet. Na een stop bij het buffet gingen de lopers weer door, weer een "loopronde" en daarna de volgende gang. Het aantal gangen kunnen er 10 zijn, sommigen vinden echter 5 gangen genoeg. Na afloop kan een ieder nog iets nemen, er is in overvloed.