zondag 27 januari 2019

Uit het archief (32): Hardloopwedstrijden niet zo ver weg!

Hardloopcolumn 63 van januari 2013:

Hardloopwedstrijden niet zo ver weg

Gisteren moest ik naar het vliegveld van Düsseldorf (D). In het verleden vlogen wij, familie en vrienden en bekenden meestal vanaf Schiphol. Tegenwoordig is Düsseldorf erg in trek, je bent er sneller dan in Amsterdam en het is op de weg en op het vliegveld minder druk. Via de A 31 is het vanaf Emmen 200 kilometer, wat "slechts" 2 uur rijden inhoudt. Als je er vaker naar toe rijdt heb je het gevoel dat de afstand steeds korter wordt en het eigenlijk niet zo ver weg is.

Als ik op de "Autobahn" rij zie ik veel borden, die de plaatsnamen aangeven waar ik in de buurt bent. Heel veel plaatsnamen komen me bekend voor, in de laatste jaren heb ik daar deelgenomen aan hardloopwedstrijden.
Voor Meppen ( Citylauf) draai ik rechts de A 31 op. Ik passeer de afslag naar Emlichheim (Pfingstlauf), Nordhorn (Nordhorner Meile) en Lingen (Citylauf en crossloop bij de Kiesberg). Bij het knooppunt met de A 1 kan ik rechtsaf, waar Bad Bentheim (Waldlauf en cross bij de Isterberg) en Gildeshaus bekende plaatsen voor mij zijn; ik kan ook linksaf richting Osnabrück en zal daar de borden naar Salzbergen (Raffinerielauf), Spelle (Sommernachtslauf), Rheine, en noem maar op tegenkomen, maar ik ga rechtdoor. De kerktoren van Schüttorf zie ik en ik denk met plezier terug aan die mooie "Citylauf". Vele plaatsen volgen langs de A 31, zoals Gronau, Epe (Michaelislauf), Ahaus (met haar prachtige "Schloss"), Grafeld (Volkslauf), Vreden en Coesfeld (Heideloop). Ondertussen ben ik ook de afslag naar Steinfurt (duo-marathon) en Münster (Aaseelauf en marathon) gepasseerd. Er zijn er nog meer, ik heb er overal gelopen, de verste plaats ligt op ruim 100 kilometer van mijn woonplaats, iets meer dan een uur rijden. Ik ga er met veel plezier naar toe, het is net even iets anders........ en als ik het vaker rijd heb ik het gevoel dat de afstand steeds korter wordt en het eigenlijk niet zo ver weg is.

Als ik denkbeeldig voor Meppen linksaf de A 31 opdraai, kom ik al gauw langs  de afslagen naar Haren (Citylauf), Dörpen ( Lauf um den Fabriksschornstein), Papenburg ( Citylauf) , Bunde en Leer ( Polizeilauf). Ook in deze plaatsen zijn hardloopwedstrijden en ook daar ben ik vele malen aan de start verschenen.

Het zijn allemaal plaatsen in het Nederlands-Duits grensgebied, niet ver van de grens van Groningen, Drenthe, Overijsel en Gelderland met Duitsland. De reisafstand valt mee en je zult zien, dat als je het vaker rijdt je het gevoel krijgt dat deze steeds korter wordt en het eigenlijk niet zo ver weg is.