woensdag 30 januari 2019

EL-Cup: de organisatie, de sfeer en het lopen voor een klassement spraken me enorm aan

Door René Smith, Onstwedde (NL)


René Smith
Meer dan 25 jaar heb ik gevoetbald bij de plaatselijke VV Onstwedder Boys. Lange rushes langs de zijlijn maken en een voorzet geven waren eigenlijk altijd mijn belangrijkste wapenfeiten. Na bijna 25 jaar te hebben gevoetbald, in met name het tweede elftal, voelde ik dat het tijd werd voor iets anders.

Lopen deed ik altijd al graag. Tijdens de zomer- en winterstops hield ik mijn conditie op peil door regelmatig een rondje te lopen door Westerwolde. Ook deed ik jaarlijks mee aan de Onstwedder omloop en zelfs een paar keer aan de eindejaarsloop, een halve marathon, in Blijham. Naast het voetballen heb ik in 2017 zelfs alle loopjes van het Schutrups loopcircuit meegedaan wat ik superleuk vond om te doen.

Via mijn vader en zus had ik al veel gehoord over de Runners Stadskanaal. Het onderwerp lopen en runners ging bij ons thuis dan ook met regelmaat over de tafel. Na enig wikken en wegen heb ik in 2017 dan ook maar besloten om mijn voetbalschoenen definitief aan de wilgen te hangen en het hardlopen wat fanatieker op te gaan pakken. Ik heb me aangemeld bij de Runners in Stadskanaal en merkte al snel dat het lopen me, mede door de gerichte trainingen die je kreeg, steeds makkelijker afging. Het plezier in het lopen was er al, maar werd nu nog meer vergroot.

Vanwege het wegvallen van het loopcircuit, wat ik 2017 als een prachtige ervaring heb ondervonden, ging ik op zoek naar een alternatief en kwam ik uit bij de EL-cup net over de grens in Duitsland. Na de eerste loop in Papenburg was ik om. De organisatie, de sfeer en het lopen voor een klassement spraken me enorm aan. Ook vond ik het zelf erg leuk dat het allemaal (in mijn geval) 10 kilometer loopjes zijn. In 2018 heb ik alle loopjes van de EL-cup meegedaan en ben ik overall zelfs eerste geworden in mijn leeftijdscategorie.

In actie tijdens de EL-Cup

Mijn persoonlijke hoogtepunt was een mooie 37:59 tijdens de 10 kilometer Citylauf in Meppen, de afsluitende loop van het circuit. Ondanks de voor mij toch wel redelijk grote reisafstanden (met name Salzbergen en Spelle) reisde ik altijd met veel plezier af naar Duitsland, vaak vergezeld door mijn vriendin en/of mijn vader. Het verschil tussen de nederlandse en de duitse loopjes zit hem natuurlijk niet in de afstand of de ondergrond waarop je loopt maar vooral in de sfeer tijdens en ook na afloop van de wedstrijd. "Kaffee und Kuchen" vooraf tekenden een beetje de ongedwongen sfeer rond de duitse loopwedstrijden en als je de finish was gepasseerd werd je getrakteerd op een "alkoholfreies Bier". Over de "Bratwurst und Pommes", die na afloop ook rijkelijk verkrijgbaar is, praten we dan nog niet eens. Het is allemaal goed geregeld en goed verzorgd. Vaak krijg je een mooi loopshirt of een medaille als aandenken en de verzorging zowel tijdens als na de wedstrijd is altijd prima. Zodra de inschrijving open was heb ik me dan ook gelijk weer ingeschreven voor de 2019 editie, ik kijk er alweer naar uit!

Winnaar 10 km Rheder-Marktlauf  2018 in 39:15