maandag 3 december 2018

Uit het archief (30): Iedereen is een winnaar

Hardloopcolumn 45 van 8 augustus 2012

Iedereen is een winnaar

Deze week  ben ik in Engeland. Niet om te lopen, maar  om een weekje vakantie te vieren. In het gebied waar ik ben worden momenteel weinig wedstrijden gehouden, hetgeen wel een gevolg zal zijn van de Olympische Spelen, die in volle gang zijn.

Ik heb mij eens een Engels tijdschrift van Runner's World gekocht om een beetje op de hoogte te blijven van de hardloopsport in Engeland. Toen ik het blad zo doorbladerde viel mijn oog op de rubriek " Brief van de maand". De brief van deze  maand had als titel " Iedereen is een winnaar."
Een hardloopster schrijft in de brief dat zij lid is van een kleine, gezellige hardloopvereniging. De vereniging heeft,evenals dat meestal bij andere verenigingen het geval is, leden met een verschillend hardloopniveau. Sommige lopers winnen wedstrijden en andere worden laatste of bijna laatste. Zij vinden het echter vaak helemaal niet erg als zij achteraan eindigen. De inspirerende, 68-jarige secretaris van de club  zegt: " Het kan mij niet schelen op welke plaats ik finish, omdat ik altijd eerste ben, voor diegenen die niet deelnemen. Denk er aan: Er zijn miljoenen mensen die geen ervaring hebben met het plezier van hardlopen en hardloopwedstrijden en wij laten ze allen achter ons! Met hardlopen zijn wij allen winnaars en diegenen die achteraan lopen hebben vaak het meeste plezier als zij over de finish komen."
Het artikel deed mij denken aan hetgeen ik op een website van een hardloper in Nederland heb gelezen: " Bij het hardlopen doet het er niet toe of je eerste bent, in het midden of als laatste eindigt. Je kunt zeggen: " Ik ben gefinisht" en dat geeft voldoening."
Of, om met de oprichter van de moderne Olympische Spelen, Baron Pierre de Coubertin, te spreken: " Deelnemen is belangrijker dan winnen."