vrijdag 10 augustus 2018

Uit het archief (24): Sommernachtslauf in Spelle

Vanavond 10 augustus 2018 wordt wederom de Sommernachtslauf in Spelle (DE) gehouden, meetellend voor de EL-Cup.

Hierna een door mij geschreven artikel uit 2013:

Het is zeven jaar geleden dat een etappe van de jaarlijkse Emsland Etappenlauf voor de eerste en tot nu enigste keer in Nederland werd gehouden. Bij die gelegenheid in Vlagtwedde waren ook een aanzienlijk aantal lopers uit Spelle aanwezig. Tijdens het lopen maakten zij mij attent op een door hun vereniging georganiseerde wedstrijd, de  "Speller Sommernachtslauf ". In 2010 heb ik voor de eerste maal deelgenomen aan deze loop, in 2011 voor de tweede keer, in 2012 was ik geblesseerd en enkele dagen geleden was het voor de derde maal dat ik naar Spelle toog. Ik denk, dat ik zeven jaar geleden nog niet wist waar Spelle lag. Vrij snel kwam ik er daarna echter achter dat het ruim een uur rijden van Vlagtwedde was. Vanuit Emmen ben ik er nu in een uur. Spelle ligt niet ver van Schüttorf, daar waar de A 31 de A 30 (van Osnabrück naar Amsterdam) kruist. Het ligt ten noorden van Rheine,  zij het aan de andere kant van de A 30.

Vrijdagavond was de 24. Sommernachtslauf. De aanvang van de wedstrijden was kort voor vijf uur gepland met allereerst wedstrijden voor de "Bambinis und Schüler". Daarna stond de 5-km wedstrijd op het programma (individueel en teams), gevolgd door de 10-km en de halve marathon. In het kader van de EL-CUP Hobby 2013 zou ik gaan deelnemen aan de 5-km.

Het is al een drukte van belang als wij in Spelle arriveren. Het is erg warm, ongeveer 28 à 29 graden en dat belooft dus niet veel goeds voor mijn lopen ( ik ben helemaal geen mooi weer loper). De inschrijving is bij het "Wöhlehof", één van de  "vakwerk-gebouwen" in het centrum. Het plein daarbij heeft men evenals voorgaande jaren gezellig ingericht met een podium, tafels en banken, een bierwagen, stands om wat te eten enzovoort. Helaas ontbreekt een rondlopend muziekgroepje zoals dat in 2010 het geval was. Dat zorgde toen voor een fantastische sfeer. In totaal nemen aan alle lopen die avond zo'n 1.200 atleten deel.
Wöhlehof met plein

Er zijn veel bekenden. Gerd Over uit Meppen, Karl-Heinz Schmidt uit Lingen, Kathy Heskamp uit Lingen , Hermann Veltrup uit Haren en zijn zonen Holger en Hannes, Guido Lüken uit Lingen en vele anderen. Burkhard Swara (mijn concurrent) voor de EL-CUP is ook gesignaleerd, helaas heb ik hem zelf niet gezien.
De parcoursen van alle wedstrijden lopen kris/kras door het centrum van Spelle. Bij start en finish komt men meerdere malen langs. Er zijn veel toeschouwers en de sfeer is prima. Mijn start op de vijf kilometer is niet slecht, ik loop de eerste kilometer in 5:02 en denk al een beetje aan verbetering van mijn beste jaartijd van 25:45. In de tweede kilometer blijkt al dat ik dit tempo, mede gezien het warme weer, niet kan volhouden en ik finish in 27:21. Dat is geen geweldige tijd, maar ik ben ermee tevreden, temeer omdat ik eerste wordt in mijn leeftijdsklasse M 65. Bij de finish verneem ik dat mijn concurrent Burkhard Swara helaas na 2 kilometer vanwege een blessure is uitgevallen. Hopelijk is hij er binnenkort weer bij.

Na afloop en douchen, het is dan kwart voor zeven, begint het lange wachten op de prijsuitreiking. De 10-km loop en de halve marathon zijn inmiddels gestart. Op het plein bij de "Wöhlehof " is het enorm druk en gezellig.
Horeca doet goede zaken
De horeca doet goede zaken. Samen met Gerd Over en Guido Lüken besluiten we naar de finish van de 10-km te gaan kijken. Het valt ons op dat veel lopers er erg uitgeput uitzien als ze door de finish komen. Daar zal het warme weer wel mede debet aan zijn.

Het is inmiddels na achten en de prijsuitreiking staat aangekondigd voor kwart over acht. Even na dat tijdstip begint men met de prijsuitreiking. Helaas worden de nummers 1,2 en 3 niet op het aanwezige ereschavot geroepen, maar worden eerst de nummers 3 van elke leeftijdsgroep één voor één naar voren geroepen om de oorkonde te halen, daarna op dezelfde wijze de nummers 2 en daarna de nummers 1. Een dergelijke   "Siegerehrung" en het lange wachten daarop (diverse lopers van de 5 km waren al naar huis) horen eigenlijk niet bij zo'n mooi loopfestijn.
Prijsuitreiking
De nummers 1,2 en 3 van elke leeftijdscategorie tegelijk oproepen en op het ereschavot te laten plaatsnemen zal niet meer tijd in beslagnemen dan nu het geval was en de "Siegerehrung" iets eerder (tijdens de 10 km-loop) te laten plaatsvinden was wellicht beter en "lopersvriendelijker". Ondanks dit laatste negatieve punt hoop ik volgend jaar weer aan de start van de  25."Speller Sommernachtslauf" te kunnen staan.