vrijdag 19 december 2014

Hardloopbericht december 2014


"Speaker-loopbaan"
door: Henk Borgmeijer, Dalfsen


Henk Borgmeijer
Zo op het einde van ’t jaar, tijdens de "donkere dagen" komt de tijd om te mijmeren.
En in dat mijmeren, waar zeker het hardlopen regelmatig in voorkomt, kwam ik ook terecht bij Gerrit. Die had mij ooit eens in augustus van dit jaar, tijdens de 50e Losserloop, gevraagd om eens een inkijkje te geven in het leven van een hardloopspeaker. Bij deze doe ik een bescheiden poging om aan zijn verzoek te voldoen.

Ga terug naar het jaar 1980. In die tijd was ik actief als jeugdtrainer, bestuurslid en LA-loper bij av De Gemzen te Heerde. De Gemzen was ook al in die jaren zeer actief met het organiseren van wegwedstrijden. In september stond altijd de wegwedstrijd in Veessen (gemeente Heerde) op het programma. In die tijd kwam het speaken ook mondjesmaat in de mode.
Enkele Gemzen (top)-atleten, die ook landelijk liepen, kwamen met de vraag of er ook een speaker in Veessen zou kunnen komen. Het bestuur vond de kosten toen te hoog om een speaker van "ver" te laten komen en toen heb ik gezegd: "ik zal het doen" en een ieder was tevreden en zelf vond ik het ook leuk. En eigenlijk ben ik dus toevallig zo het "vak" van speaker binnen gelopen.

Zoals gezegd, het begon allemaal heel onschuldig bij De Gemzen: eigen wedstrijden, zowel op de weg, cross, baan en indoor, ook alle categorieën van pupil tot en met veteraan en van wedstrijdloper tot en met prestatieloper.
Van het één komt het ander, dus na enkele jaren ook wedstrijden speaken in de regio en enkele jaren later ook nationaal, inclusief NK’s op de weg, cross, baan en zelfs in de beginjaren indoor in de toen overbekende Veemarkthallen in Zwolle.
Ik deed dit in de beginjaren zonder een microfonisten-opleiding van de KNAU. Later heb ik deze alsnog gedaan, ondanks vele jaren ervaring en na zovele nationale wedstrijden ben ik toch als enige van de 12 gezakt. Iets later is alles goed gekomen, zo goed zelfs dat de de KNAU mij op de lijst heeft gezet van speaker met een N (mag je ook NK’s speaken).

Je hoort mij niet zeggen dat speaken moeilijk is, maar ik zeg wel dat als je als speaker je werk goed wilt doen je heel veel tijd moet stoppen in het bijhouden van uitslagen, records en als het even kan dat je ietsjes meer weet van de atleten die aan de start staan. Dat hoeft niet altijd alleen maar atletiek te zijn, het volgen van atleten zowel in de sport als in hun maatschappelijke  loopbaan heeft altijd mijn interesse gehad (niet alleen van toppers overigens).  Zo ben ik altijd op zoek naar wetenswaardigheden. Dat ietsjes meer weten is ook belangrijk voor de toeschouwer en die toeschouwer is zo weer belangrijk voor sporters. Als je het publiek kunt oppeppen en die kunnen dat dan weer overbrengen op de atleet, vaak in de slotfase van de wedstrijd, kunnen de prestaties nog meer glans krijgen.
Voor mij is het ook altijd belangrijk om te weten wat er zich op sportief- en lokaal gebied afspeelt in de stad of ‘t dorp waar ik achter de microfoon sta. Ik vind het prettig om (sport)-mensen tijdens een loopevenement op de hoogte te houden wat er zoal te doen is in hun eigen omgeving.
Belangrijk tijdens de voorbereiding zijn goede contacten met de wedstrijdorganisatie. Sponsoren spelen een belangrijke rol en daarom is het ook van belang dat zij die aandacht kunnen krijgen via de speaker.

Henk Borgmeijer samen met één van de organisatoren na afloop van de Bunkercross in Olst (maart 2014)

Maar in mijn visie staat de atleet altijd centraal. Voor mij is dan ook elke atleet even belangrijk in een wedstrijd. Ik kan genieten van iedere prestatie op welk niveau dan ook en daarom duurt voor mij een wedstrijd eigenlijk nooit te lang.
Bij bovenstaande zin moet ik wel een opmerking maken: ik zie regelmatig atleten die nog niet zo lang het hardlopen beoefenen en toch al dromen van een mooie carrière op de lange afstand. Niets mis mee, maar niet te vroeg beginnen met te lange afstanden. Mijn advies is: begin met een 5 in plaats van een 10, daarna eerst een 10 in plaats van een halve, en zo verder, en zo verder. Dus laat je de "kop niet gek maken", want je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.
En het mooie is dat de meeste wedstrijden c.q. prestatielopen bestaan uit meerdere afstanden, zodat de keuze niet zo moeilijk te maken is, of toch wel ?

Nog een goede raad: sluit je aan bij een club met gediplomeerde trainers. Is goed voor de atleet maar ook zeker voor de clubs om met voldoende leden een gezond financieel beleid in stand te kunnen houden. En ik ben persoonlijk van mening dat een club bij definitie in onze maatschappij een hele belangrijke rol speelt met het begeleiden van jeugd en volwassenen.
Anno nu heeft de NOC*NSF een campagne gestart onder de naam " laat je club niet in z’n hemd staan " met als ambassadeurs: Kees Jansma, Minke Booy en Erben Wennemars.
Of je nu hockeyer, schaatser, hardloper of speaker bent, je zult het zelf moeten doen. Maar je club heeft mede er voor gezorgd dat je in staat bent geweest om dat te doen wat je zo graag doet: sporten en in mijn geval speaken. Ik ben De Gemzen nog altijd dankbaar dat ik vele jaren mijn hobby heb kunnen uitoefenen dankzij hun faciliteiten.

Eigenlijk heb ik (bijna) alleen maar “hoogtepunten” meegemaakt tijdens het speaken en dat komt allemaal door de mentaliteit van de hardlopers: de energie die ik in het speaken leg is een interactie met de atleten. Geweldige mentaliteit, doorzettingsvermogen en bijna altijd “goed te passe”  en als je dan ook nog eens samenwerkt met een-tig aantal vrijwilligers dan is je hobby zoveel waard, dat je ook de laatste deelnemer met alle egards binnen wil praten.

Atleten, clubs, organisaties en publiek wil ik dan ook bij deze dank zeggen voor alle mooie momenten die jullie mij in 35 jaar hebben gegeven.

Ik sluit af met allen een prettige kerst en een gezond en sportief 2015 te wensen.