zondag 24 mei 2020

Uit het archief (53): Citylauf Lingen, een bericht van 2 juni 2013

Lingen, ik ben er vaak geweest, niet alleen voor het lopen. Als ik nog eens op de site van Routenet kijk, blijkt dat het vanuit Emmen 53 km naar Lingen is, drie kwartier rijden. Rijdend op de A 31 zie ik, dat het ongeveer 12 graden Celcius is, het is droog, prima loopweer dus. Ruim voor het aanvangstijdstip van de 5 km, die ik van plan ben te lopen en die meetelt voor de EL-Cup, arriveer ik in Lingen en parkeer de auto in de "Tiefgarage" onder het marktplein, waar de start van de diverse wedstrijden van de 24. City-Lauf van Lingen is.

Marktplein
Als ik uit de "Tiefgarage" kom, zie ik dat het al een drukte van belang is op het marktplein. Veel jeugdige deelnemers, veel toeschouwers. Er zijn al enkele onderdelen van het uitgebreide programma afgewerkt, de Bambini-Lauf is al geweest en men is bezig met de "Schülerläufe". Zoals gewoonlijk wordt het geheel vakkundig aan elkaar gepraat door Klaus Ortwig, de "Moderator".

Klaus Ortwig

Nadat ik mijn vaste startnummer 177 van de EL-Cup heb opgehaald, maak ik nog een praatje met enkele bekenden, waaronder Rolf Kingal uit Spelle en Karl Heinz Schmidt uit Lingen.

Terug in de "Tiefgarage" (om me bij de auto om te kleden) loop ik Gerhard Over uit Meppen tegen het lijf. Hij weet mij te vertellen dat hij bij de inschrijving mijn concurrent in de M-65 klasse voor de EL-Cup, Burkhard Swara, al heeft gezien. Ik ben enigzinds gespannen, want ik wil, evenals in de eerste wedstrijd in Papenburg, Burkhard verslaan. Mijn warming-up doe ik in de garage, het is boven op het marktplein erg winderig en koud. Nadat ik besloten heb toch maar in een mouwloos hempje te lopen, ga ik naar de start van de 5 km, die om 18:15 uur plaatsvindt. Het is een kleine ronde door de binnenstad van een kilometer, gevolgd door 2 grote ronden van 2 kilometer. Burkhard zie ik niet aan de start. Er zijn echter veel deelnemers en ik denk dat hij ergens in het achterste gedeelte van het deelnemersveld staat. Ik vind zelf dat ik goed loop, bij de finish valt mij mijn tijd echter wat tegen. 27:13, ik had mij een iets betere tijd voorgesteld. In de uitslagenlijst komt Burkhard niet voor, hij heeft dus niet gelopen of is uitgevallen. Helaas ben ik ingedeeld in de M-60 klasse. Men heeft in Lingen niet de "Altersklassen" van 5 jaar, maar van 10 jaar. Ik heb daar in de race niet aan gedacht, wordt vierde en bereik dus net geen podiumplaats ( ben wel de eerste M-65 er). Ik finish 9 seconden achter nummer drie, de loper die ik in Papenburg nog achter mij heb gelaten.


Karl Heinz Schmidt
De prijsuitreiking begint als de 10-km lopers hun 5 rondjes door de binnenstad afleggen. Ik zie veel bekende lopers: Guido Lüken, Sandra Over-Deymann, de familie Veltrup (3 lopers), Hans Reiter en Arjan van der Steege, om er maar enkele te noemen. Karl Heinz Schmidt doet de "Siegerehrung". Af en toe wordt overgeschakeld naar "Moderator" Klaus Ortwig die verslag doet van de ontwikkelingen in de 10-km race. Karl Heinz Schmidt en Klaus Ortwig werken perfekt samen.

Als de winnaar van de 10-km over de eindstreep gaat, verlaat ik het gebeuren. Evenals in voorgaande jaren was het weer een goed georganiseerd, mooi loopfestijn. Het enige minpuntje voor mij was, dat ik vanwege de "Altersklassen" van 10 jaar bij de M-60ers moest starten. Daartegenover staat dat ik bij de EL-Cup officieus de eerste plaats heb ingenomen na drie van de zeven wedstrijden met een voorsprong van 1:33 min op Burkhard Swara.

Tot slot: de Citylauf in Lingen is niet ver over de grens en ook voor de Nederlandse lopers zeer de moeite waard!!