woensdag 27 december 2017

Oudejaarsdag 2017: Silvesterlauf in Sögel (DE)

Op oudejaarsdag zal ik deelnemen aan de Silvesterlauf (grotendeels cross) in Sögel (DE). Het wordt het negende jaar dat ik in Sögel aan de start zal verschijnen. In 2002 was het de eerste keer, in 2014 de laatste. In 2015 en 2016 was ik geblesseerd. Driemaal nam ik deel aan de loop over 10 km, vijfmaal op de korte afstand. Dit keer zal ik ook weer aan de korte loop deelnemen (5 km). Het is in Sögel altijd gezellig op de laatste dag van het jaar.

In 2016 maakte ik veel foto's. Om alvast in de stemming te komen, zijn de 3 albums met foto's opgenomen in de rechterkolom van deze blog.

Op 4 januari 2012 publiceerde ik op deze blog mijn hardloopcolumn 12: Waarom Sögel (D) ? 
Hieronder nogmaals de column.

Waarom Sögel (D) ?

Op de laatste dag van het jaar was ik weer aanwezig in Sögel (D). Reeds diverse jaren heb ik daar deelgenomen aan de Silvesterlauf. Meestal loop ik daar de wedstrijd over 5 kilometer, één ronde. De 10 kilometerwedstrijd is er trouwens ook, dan loop je twee ronden. In Duitsland zijn vele "Silvesterläufe" en ik ga bij mijzelf te rade, waarom ik bijna altijd in Sögel deelneem. Is het de kleinschaligheid, is het de sfeer, is het de "Strecke", zijn het de "Bratwürste" die buiten onder een afdak of grote parasol gegrild worden of is het misschien de "Glühwein". Ik denk dat het van alles een beetje is; daarnaast zie ik vele bekenden ( dit jaar Annie en Bernd uit Börger, Gerhard uit Meppen , Karl-Heinz uit Lingen, Egbert uit Groningen, Iris uit Nieuwolda, Hermann, Hannes en Holger uit Haren, om maar enkele te noemen), zijn de weersomstandigheden elk jaar toch wel verschillend en doe je door de gezelligheid en sfeer nieuwe loopkennissen op (Reina, Janneke, Bert). En natuurlijk niet te vergeten, er worden veel bekers uitgereikt. Door deel te nemen aan de 5-kilometerwedstrijd lukt het mij meestal een beker als winnaar van mijn "Altersklasse" in de wacht te slepen. De wat snellere lopers lopen over het algemeen de 10 kilometer, dus de concurrentie op de 5 kilometer is minder groot. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik in Sögel reeds driemaal tot winnaar op de 5 kilometer in mijn "Altersklasse" ben uitgeroepen en dat streelt natuurlijk mijn ego (van wie niet?) Om in de prijzen te vallen moet je af en toe wat bedenken.....