maandag 5 mei 2014

USA (Emmen) -16

De reis naar Amerika is achter de rug. Gistermorgen om half twaalf waren we terug in Emmen.
Achtereenvolgens waren we in Nashville, Memphis,Tupelo, Nashville (2e keer), Gettysburg, Intercourse en Washington. Het weer was prima, veel zon en "slechts" twee dagen wat regen.
 Zoals verwacht was het een reis met heel veel hoogtepunten. Verreweg de meeste bezienswaardigheden, die we op het programma hadden staan, hebben we bezocht. Enkele hebben we, vaak door tijdgebrek, moeten laten schieten. Het is moeilijk van de vele hoogtepunten een top-drie samen te stellen.
Misschien was het wel:
1. Memphis (Graceland)
2. Gettysburg ( Battlefield of Gettysburg)
3. Washington ( National Museum of American History)

Ook de andere bezienswaardigheden deden nauwelijks voor de "misschien wel top-drie" onder.
Het "National Civil Rights Museum" (het museum, dat de strijd om burgerrechten en het hotel waar Maarten Luther King Jr. werd vermoord, laat zien), het huis in Tupelo waar Elvis Presley is geboren, de Sun Studio in Memphis, waar Elvis zijn eerste plaat liet opnemen, de vele "Memorials", het Capitool en het Witte Huis in Washington, om er maar enkele te noemen. Het gaat mij hier te ver om ze allemaal te vermelden.
Harmke heeft veel informatie over de bezienswaardigheden vermeld op haar website
www.reizenenfotos.nl  Op haar site zullen binnenkort ook foto's van de reis verschijnen.

Halverwege de reis heb ik op 26 april in Nashville de Country Music Marathon& 1/2 Marathon (voor mij: halve marathon) gelopen. Ongeveer anderhalf jaar lang had ik, mede als gevolg van een langdurige blessure, geen halve gelopen. De week voor de wedstrijd heb ik in Memphis en Tupelo nog licht getraind. Aan de wedstrijd in Nashville namen ruim 30.000 atleten deel. De start was 's-morgens heel vroeg (zeven uur), het werd snel erg warm en het parcours was behoorlijk zwaar, vanwege het feit dat het zeer geaccidenteerd was; er was geen meter vlak. De tijden van de deelnemers waren dan ook niet denderend. Ik was zeer tevreden met mijn tijd op de halve marathon ( 2:50:33), mijn plaats in mijn leeftijdsklasse ( 64e van de 114 deelnemers in de klasse M 65-69) en mijn klassering overall ( 14.612e van de 19.103 deelnemers). De organisatie was perfect, het was erg sfeervol met heel veel toeschouwers en muziek langs het parcours en de medaille was geweldig. (mijn waardevolste medaille is voor mij die van mijn eerste marathon in Hamburg, de mooiste medaille is echter deze van  Nashville).
Mark heeft foto's van het gebeuren gemaakt. De foto's zullen binnenkort ook op de website van Harmke verschijnen.

Het was, heel kort samengevat, een fantastische reis.

Alles was "TOP "