NIEUW: Een hardloopbericht van Harm Boerma uit Eemnes (NL) : "Hoe zwaar het was en hoe ver". Per 1 januari 2019 volgt een bericht van Marlen Jänen uit Oberlangen (DE).........

maandag 28 april 2014

USA (Gettysburg)- 10

Het is zondagavond 27 april 2014. Vanmorgen om 10 uur zijn we met het vliegtuig van Nashville vertrokken naar Washington DC. We hebben daar onze huurauto gehaald en zijn in bijna twee uur naar Gettysburg (Pennsylvania) gereden. Vanmiddag hebben we het stadje, dat bekend is van de "Slag bij Gettysburg" in 1863 (Amerikaanse Burgeroorlog), even verkend. We blijven hier één nacht. Morgen gaan we heel veel dingen zien van  genoemde  "Slag bij Gettysburg". Een bezoek aan het "Gettysburg Visitor Center"  en het museum staan eerst op het programma, daarna gaan we onder leiding van een gids 2,5 uur met een bus over het slagveld. Wellicht gaan we daarna, als er tijd over is, nog een paar dingen die met de slag te maken hebben, bekijken.
Morgenmiddag laat vertrekken we vanuit Gettysburg naar het plaatsje Intercourse, waar we twee nachten zullen verblijven, de reis per auto zal ongeveer anderhalf uur duren.

De marathon & 1/2 marathon van Nashville zijn voorbij. Ruim  twee jaar had ik, mede door een lange blessure, geen halve marathon gelopen. Het viel niet mee in Nashville, maar ik heb er veel plezier aan beleefd en wel zoveel dat ik in de komende tijd van plan ben af en toe weer een halve te lopen.
Bij de marathon van Nashville is ons echter iets overkomen, dat ik nog niet heb vermeld. Toen we 's-morgens om 6 uur bij de start aankwamen (er waren toen al (tien)duizenden mensen) werd Mark in de menigte door een paar veiligheidsagenten aangesproken. Mark had een rugzak bij zich en dat mocht niet. Met de rugzak mocht hij ook niet langs het parcours staan of lopen. Dat was een probleem, want dan moest Mark met de taxi helemaal terug naar ons hotel (op een behoorlijke afstand van de start van de marathon gelegen) en dan weer met de taxi terug naar de start, die dan allang geweest was. Niet leuk dus. Na wat gepraat over en weer gaven de veiligheidsagenten Mark de tip om de tas bij één van de vele hotels, die bij de start waren gelegen, in bewaring te geven, hetgeen hij toen heeft gedaan. Het liep dus nog goed af! Vrijwel zeker heeft deze maatregel te maken met hetgeen er een jaar geleden bij de Marathon van Boston is gebeurd.

De groeten vanuit Gettysburg en tot de volgende aflevering.