vrijdag 7 december 2012

Hardloopcolumn (59)

Een nieuwe start

Na lange blessureleed loop ik morgen, als de weersomstandigheden het toelaten, of later in deze maand, bij beter weer, weer eens een wedstrijd. Als dat morgen reeds is zal ik aan de start verschijnen van de snertloop in Nieuw Schoonebeek. Een afstand van 5 kilometer is wel het hoogst haalbare momenteel, denk ik zelf. Met een tijd van 30 minuten of iets daarboven zal ik heel tevreden zijn, belangrijk is die tijd overigens niet zo. Het belangrijkste is dat ik weer deelneem aan een wedstrijd. Hopelijk zijn de maanden van "kwakkelen" , met bezoeken aan fysiotherapeut en podotherapeut, voorbij. De "zooltjes" moeten nu de pijn in mijn rechtervoet verlichten en als het helemaal perfect is, totaal wegnemen. Het zal een nieuwe start zijn van mijn wedstrijd(loop)carrière.

Op 30 december 2000 stond ik voor het eerst aan de start van een hardloopwedstrijd, een 5 km wedstrijd tijdens de Oudejaarsloop in Blijham. Het weer was als vandaag, de temperatuur was om het vriespunt, er lag wat sneeuw en daardoor waren de wegen deels slecht te berijden. Groentje als ik was op hardloopgebied (ik was pas anderhalve maand daarvoor met de hardloopsport begonnen) belde ik naar de organisatie in Blijham met de vraag of de wedstrijd wel doorging. Die vraag hadden ze, denk ik, afgaande op het antwoord dat ik kreeg, nog niet gehoord. Natuurlijk ging het door, de route zag er goed uit, er lag hier en daar wat sneeuw, maar "so what". In mijn oude VW-bus reed ik daarna naar Blijham. Het ging in die wedstrijd over 5 kilometer nog niet zo goed. Een tijd van 32:27 was het resultaat, maar het was een start. Vele wedstrijden op diverse afstanden in de jaren daarna volgden. Marathons, halve marathons, 10 EM, kortom vrijwel alle afstanden werden gelopen. In al die jaren waren er weinig blessures. Midden dit jaar was het echter raak, een voetblessure. Ik liep met de blessure nog een paar wedstrijden over korte afstand en trainde heel af en toe, tot en met vandaag, heel, heel licht. Mijn conditie werd er niet beter op.

En nu morgen, of misschien vanwege de weersomstandigheden iets later in deze maand: een nieuwe start..... Ik verheug me erop. Als het goed gaat zal ik mijn conditie langzaam weer verder gaan opbouwen, mijn snelheid proberen te verhogen en wie weet kan ik dan in het komende jaar 2013 nog eens enkele aansprekende successen boeken.