zondag 1 april 2012

Wedstrijdcommentaar



Drielandenloop Losser 1 april 2012


De Drielandenloop in Losser gaat over Nederlands en Duits grondgebied. Losser ligt in Twente aan de grens met Duitsland. Door welke drie landen de loop gaat weet ik niet, in elk geval wel door Nederland en Duitsland en dat zijn er twee. Onderweg was wel een bordje geplaatst met als opschrift "Rheinland-Westfalen". Dat is een "Bundesland" en misschien beschouwt men dat als het derde land? Uit de geschiedenis blijkt dat Nederland tot 1866 een drielandenpunt bij Losser had. De koninkrijken Nederland, Pruisen en Hannover grensden daar aan elkaar. Zijn dit de drie landen van de Drielandenloop? Ik heb niet gehoord dat speaker Henk Borgmeijer daarover iets zei. Wel wist hij te melden dat op de dag (1 april 2012) dat deze loop werd gehouden ook de Ronde van Vlaanderen werd gereden en dat op dezelfde dag in 1981Hennie Kuiper de Ronde van Vlaanderen won. Ook deelde hij mede, dat er vandaag zo'n 600 à 700 atleten aan de wedstrijd deelnamen en dat er 125 vrijwillers in touw waren. De organisatie verliep dan ook "gladjes". Het mooie parcours ging over meest verharde smalle weggetjes, die je veel in Twente aantreft. Het Twentse landschap trekt mij daarom altijd bijzonder aan en dat, gevoegd bij de goede organisatie en het prima loopweer van zo'n 10 graden, maakte het geheel tot een prachtige dag. De afstanden die gelopen konden worden waren de 5 km, 10 km, 15 km en 25 km en gingen alle over één ronde.
Ik heb de 15 km gelopen en had daarbij een groepje uitgekozen dat onder leiding van atlete nummer 249 ( met ballon aan een touwtje) zich een eindtijd van 1 uur en 25 minuten als doel had gesteld. Die missie slaagde. Na een bijzonder regelmatige race, zonder verval, finishte ik in 1 uur 24 minuten en 50 seconden en dat was 12 seconden sneller dan mijn eindtijd die ik op hetzelfde parcours in 2009 liep. Ook was het mijn beste tijd op de 15 km van dit jaar, waarin mijn doelstelling 1 uur en 21 minuten bedraagt.