zaterdag 11 februari 2012

Hardloopcolumn (20)


Voorspelling loopjaar 2012

Onlangs droomde ik dat ik ergens op een kermis was en langs de vele attracties slenterde. Toen ik daar zo rond liep viel mijn oog op een bijzondere tent. Met een felle lichtreclame en schreeuwende letters werd aangegeven dat daar een waarzegster haar "werk" deed. Nu heb ik het niet zo met waarzegsters en ik was er daarom dan ook nog nooit geweest. Voorspellingen voor de toekomst, ach wat niet weet..... Omdat ik echter het afgelopen jaar op loopgebied niet zo goed gepresteerd had en benieuwd was of er in 2012 misschien toch nog verbetering mogelijk zou zijn, trok ik de stoute schoenen aan en ging de tent binnen. Ik was daar alleen en aan een tafel zat een waarzegster achter een kristallen of glazen bol. Ik vroeg haar mijn toekomst voor 2012 alleen op hardloopgebied te voorspellen, voor andere voorspellingen had ik geen belangstelling. Dat was goed en met de handen aaiend over en kijkend in de glazen bol begon zij haar voorspelling.
" Het wordt een goed loopjaar voor u. Uw conditie zal in het begin van het jaar sterk verbeteren, hetgeen voornamelijk zal komen door de duurlopen die u zult afwerken. In het begin van het jaar zult u ook regelmatig aan wedstrijden deelnemen en in het buitenland zult u ook enkele halve marathons lopen. De tijden zullen in de eerste maanden van 2012 nog niet zo geweldig zijn. In mei of juni zult u echter al een tijd van twee uur en drie minuten op de halve marathon realiseren". Dat verheugde mij zeer en ik werd door opwinding al een beetje warm van binnen. " Na de zomer zal het nog beter met u gaan, ging zij verder. U zult ook sneller worden op de kortere afstanden wat een gevolg is van de intervaltrainingen die u gaat doen. Een marathon zult u niet lopen. U hebt er al enkele gelopen en vanwege regelmatige knieproblemen vindt u dat kennelijk wel genoeg. In de laatste drie maanden van 2012 zult u een voor u nog hele snelle halve marathon lopen. In de bol zie ik, dat de tijd tussen de een uur en zesenvijftig minuten en twee uur zal liggen. Daarnaast zult u diverse goede tijden op de diverse kortere afstanden lopen. Ik zie een hele mooie tien-kilometertijd van vijftig minuten en dertig seconden en een vijf-kilometertijd iets boven de vijfentwintig minuten." Ik was zeer verheugd met deze voorspelling en verliet opgewekt de tent. We zullen zien wat ervan terecht komt dit jaar, dacht ik en werd wakker....