zondag 5 februari 2012

Hardloopcolumn (18)


De journalistiek


Ik wil het eens met u hebben over de journalistiek en de sport. Vooraf wil ik benadrukken dat iedereen fouten kan maken, niemand is perfect. Ook ik maak fouten in mijn columns en eigenlijk is dat ook niet zo erg. In de maand januari 2012 ben ik in krantenartikelen een aantal aardige opmerkingen en fouten tegengekomen die ik u niet wil onthouden.
Wat dacht u van het verslag van de Woonsfeer Heine Crossloop (ik citeer): " Jan Herder, de trainer/leider van KZC '08, kwam als derde over de streep in een tijd van 34.00 blank". Is dit niet dubbel?
Of deze met betrekking tot de Udikloop (ik citeer): "Om 14.00 uur is vervolgens de start van de trimloop over een afstand van 6500 meter en van de wedstrijdloop over tien kilometer. De mannetjesputters lopen eerst een rondje om het sportveld en zettten dan koers richting het bos. Past het begrip mannetjesputters wel bij de hardloopsport en zijn 10 kilometerlopers mannetjesputters?
Regelmatig zie je krantenverslagen waarin staat dat loper X de 10 kilometer "afraffelde" in een bepaalde tijd. Past het woord afraffelen eigenlijk wel bij de hardloopsport?
In de ZuidOosthoeker van 31 januari 2012 stond te lezen dat atleten last hadden van konijnen. Het middenterrein van het sportcomplex van de atletiekvereniging De Sperwers uit Emmen wordt volgens het artikel namelijk overspoeld door konijnen en het bestuur van deze club zit met de handen in het haar. Ik denk dat het bestuur en de lopers liever "hazen" hadden gehad, die waren waarschijnlijk meer van pas gekomen en hadden nuttig werk kunnen doen.
Overigens is het niet alleen bij de hardloopsport waar de journalisten af en toe aardige opmerkingen plaatsen of in de fout gaan. Toen ik vroeger bij de schermsport als bestuurder eens een journalist sprak, vroeg deze aan mij : "Waar moet schermer X tegen spelen"en niet "Waar moet schermer X tegen schermen". Gespeeld wordt er onder meer bij voetbal, handbal, hockey e.d. maar beslist niet bij de schermsport.
Overigens ook bij het TV-commentaar worden soms grappige opmerkingen geplaatst. Zo merkte de commentator op 22 januari j.l. bij de waterpolo-wedstrijd voor vrouwen Nederland-Engeland op, dat de Engelse dames "geen poot aan de grond kregen". Dit was natuurlijk figuurlijk en niet letterlijk bedoeld.
(wordt vervolgd)