zaterdag 7 januari 2012

Hardloopcolumn (13)


De Smitsveen Marathon.
Ik begreep het niet helemaal, klopte het wel? Via Google had ik op internet gelezen dat Smitsveen onder meer een vennetje in het Nederlandse Nationaal Park Dwingelerveld was. Bij de DFW-runners was het echter in Drouwen, in de buurt van het bekende "Boomkroonpad". Op het laatste moment deed ik een poging om deel te nemen aan deze loop en jawel, het lukte. Ronald K stuurde mij een mailtje dat ik "natuurlijk" mocht deelnemen. Er was nog ruimte. Bij voorinschrijving betaalde men 6 Euro,bij na-inschrijving 8 Euro. Dat was voor mij geen probleem, maar omdat ik toch meer moest betalen, besloot ik het wat langzamer aan te doen en meer te genieten, want ik had er toch voor betaald.... Aldus toog ik naar Drouwen. Ik denk dat het door de weersomstandigheden kwam dat niet alle "inschrijvers" op kwamen dagen. 11 atleten namen deel. Een zo'n klein aantal heeft echter ook wel wat. Omdat ik deze periode iets met het getal elf heb (zie een van mijn eerste colums) en ik toch wou genieten van de omgeving (ik had er toch voor betaald) laat het zich al snel raden wat er gebeurde. Na luttele ogenblikken lag ik op de elfde plaats en dat bleef zo in de eerste twee ronden. Bij de tweede passage van het 11-gangenloopbuffet (het 10-gangen loopbuffet was uitgebreid met erwtensoep van AH als "dessert") gaf Jan S. aan , dat als ik de derde ronde ook zou lopen, ik bij de eerste tien zou eindigen, omdat er al een uitvaller was. Dit gaf mij extra motivatie om door te gaan, ondanks mijn pijn in mijn knie en lies. Na vele scheldkannonades tegen mijzelf in de derde ronde, voltooide ik de door mij voorgenomem halve marathon en kon genieten van de AH-snert. De halve marathonlopers waren alle binnen en wie schetst mijn verbazing dat ik na de glorieuze winnaar Frans S. 2e overall was geworden en eerste in mijn klasse M 65. De marathonlopers waren toen uiteraard nog bezig met het afwerken van hun rondes. Op deze lopers, en vooral op de lopers van het zogenaamde "DFW-circuit", staat echter geen enkele maat. Morgen zullen ze weer aanwezig zijn om in dezelfde omgeving de Lunsveen-marathon te lopen...... A propos: hoe langzaam ik ook liep, van het Smitsveen heb ik niet veel gezien, Zou dit van het slechte weer komen of is het Smitsveen dan toch in het Dwingelerveld?