zaterdag 10 december 2011

Hardloopcolumn (8)


"Lopen " in Istanbul

De afgelopen week ben ik in Istanbul geweest en ik heb daar nogal veel "gelopen". De omgeving waar ik verbleef (de oude binnenstad) nodigde niet tot "hardlopen" uit. In deze omgeving met de vele bezienswaardigheden, moskeeën, musea, kerken, ruïnes is het enorm druk met toeristen. Er zijn veel steegjes, nauwe straten met veel stijgingen en ongelijk plaveisel, keien, slecht asfalt, gaten in het wegdek en ga zo nog maar even door. Daarom hield ik het bij het "lopen". Toch goed voor de conditie, het ongelijk plaveisel goed voor de coördinatie, zeggen ze. Neen, hardlopers heb ik daar gedurende deze week niet gezien of het moet die ene zijn die zich, tussen de vele mensen, in een sukkeldrafje een weg naar boven baande. Hardloopwinkels waren er ook niet te vinden, wel winkels met wat schoeisel en kleding van bekende merken als Adidas, Puma en Nike. Met grote voetbalclubs als Galatasaray, Fenerbahce en Besiktas zijn voetbalartikelen natuurlijk favoriet. Dus veel "hardlooprust". Geen hardloopbeslommeringen, geen wedstrijden, geen trainingen. Ze zeggen dat het goed is een keer wat rust te nemen. Ik ben echter tijdens het "lopen" wel moe geworden. Verheugd zal ik zijn als ik weer de grond in de Emmerdennen onder mijn hardloopschoenen heb.