maandag 26 december 2011

Hardloopcolumn (10)




De hardlopende fotograaf
In de beginjaren van mijn hardloopcarriere kwam ik hem voor het eerst tegen. Hij liep evenals ik wedstrijden in Duitsland en Nederland, hij al wat langer en wat meer dan ik. We kwamen toendertijd in gesprek en hij vertelde mij dat hij al heel wat wedstrijdkilometers had gelopen. Samen met zijn loopvriend liepen ze voor het boekje van Le Champion. Hij stond vrij hoog op de ranglijst aller tijden van de meest gelopen wedstrijdkilometers in Nederland. Ook had hij, geheel onverwachts en onvoorbereid, al een marathon gelopen. Ik was van deze resultaten nogal onder de indruk. In de loop van de daarop volgende jaren kreeg hij regelmatig last van blessures. Hij moest daardoor noodgedwongen wat minder wedstrijden gaan lopen. Hij stortte zich op de sportfotografie en begon een eigen website. Hij traint nog wel wekelijks en loopt af en toe een korte wedstrijd over 5 kilometer of een halve marathon. Dat hij nog wel conditie had bewees hij ongeveer 2,5 jaar geleden toen hij in 10 achtereenvolgende dagen 10 halve marathons liep. Bij bijna alle wedstrijden die hij met zijn loopvriend bezoekt maakt hij veel foto's en filmpje(s). Deze publiceert hij op zijn website, die daarnaast heel veel hardloopinformatie bevat. Bij veel wedstrijden in Noord-Duitsland en Noord-Nederland is hij ondertussen een bekend en gerespecteerd persoon. Als gevolg hiervan heeft hij ook enorm veel bezoekers op zijn website. De teller staat momenteel al boven de 140.000. "Het lopen heeft me altijd veel plezier gegeven", zei hij onlangs tegen mij, "maar de fotografie vind ik ook heel mooi". In het begin was hij een hardloper die ook fotografeerde, nu is hij meer een fotograaf die ook nog hardloopt.