zaterdag 12 november 2011

Hardloopcolumn (4)



Dromen van de Vollemaansloop


Vanavond zal ik meedoen aan de Vollemaansloop in Eelde. Ik ben daar al dagen vol van, 's-avonds rondjes lopen bij volle maan. Vannacht heb ik al gedroomd van deze gebeurtenis. Ik zag het parcours voor mij dat schaars verlicht was. Enkele honderden lopers zouden deelnemen, ik zag er echter niet zoveel. Bij de start om 8 uur zag ik een wolf, huilend naar de maan. Dat beeld had ik reeds eerder op internet gezien. Na het startschot liep ik in een groepje samen met onder andere Ineke S. , Frans S. en Sjoerd S. Met mij erbij veel S-en bij elkaar. Toli S. was daar niet bij. Zoals zo vaak was hij iets sneller van start gegaan. Ik liep aan de kop van het groepje en zag ineens twee lopers voor mij. Zij liepen dicht bij elkaar en waren voor zover ik dat kon zien in een aardig gesprek gewikkeld. Ik herkende iets van hun loopstijl en dacht: dat zullen toch niet Egbert G. en Iris B. zijn? Ik had hen bij de start niet gezien. Om het zeker te weten nam ik de proef op de som en fluisterde halfzacht zijn naam in het donker. Hij keek achterom en zei: Oh, nee hè? Inderdaad mijn vermoedens kwamen uit en direct schoot me door het hoofd dat ik het had kunnen weten dat zij daar waren. Inderdaad, de wolf die tegen de maan huilde bij de start was dan toch Hondje. We liepen verder in een tempo van de rond de zes minuten per kilometer. We kwamen over een bruggetje en ineens was daar een lichtflits. De ook hardlopende fotograaf Toli S. had zijn fototoestel meegenomen en stond achter het bruggetje foto's van ons te maken. Na drie ronden hield ik het voor gezien evanals Frans S. die de volgende dag ook nog moest lopen voor zijn "boekje". Even later zag ik Toli S. voorbijkomen. Hij ging zijn vierde ronde in, 15 ,9 kilometer was hem vanavond kennelijk tekort. Direct na Toli kwam er een haas voorbij, tenminste dat dacht ik! Het was Mans V.; hij werd echter niet gevolgd door Karst S. en was deze avond dus geen haas. Gea S. en Hennie S. hadden ondertussen wat te drinken gehaald. Dat was zo heet , dat toen ik er iets van wilde drinken bijna mijn mond verbrandde en van schrik wakker werd......