dinsdag 3 september 2019

Zaterdag 7 september 2019: Ride & Run te Onstwedde

Voor meer info:  klik hier

Linda Wilken uit Stadskanaal schreef in 2018 het navolgende artikel voor mijn blog:

Ride & Run Onstwedde 15-09-2018

door Linda Wilken, Stadskanaal

Bijschrift toevoegen
Durf je te meten aan paardenkracht!

“Lieve Lin, ik zit nu op de SEH. Ongelukje met paard. Schouder uit de kom en op drie plekken gebroken. Wacht nu nog op uitslag van CT-scan.”

Dit appje kreeg ik anderhalve week voor de Ride & Run… Mijn vriendin die mij zou vergezellen als ruiter op dit evenement was van haar paard gevallen...Oh nee, wat erg! Ze mocht en kon helaas niks. We hadden verschillende evenementen op ons programma.  We hadden hier zo naar uitgekeken, dus van mij hoefde het eigenlijk niet meer zo. Wij doen deze dingen altijd samen! Maar er was iemand die graag mee wilde doen met haar pony en geen loper had, dus ik ging er toch maar voor.

De Ride & Run is een geweldig evenement, aangezien ik zowel een ruiter als een hardloper ben, is het extra leuk om hieraan mee te kunnen doen. Je legt gezamenlijk een onverharde route van 5 of 10 km af.


Mijn ruiter kende ik niet, ik zorgde dat ik er op tijd was. Een ‘wedstrijdje’ waar je lekker zonder spanning in gaat, daar houd ik van. Dit is voor de lol en de gezelligheid. Ik werd voorgesteld aan mijn ruiter, gezellige leuke meid, leuke lieve pony!  Je moet toch ook wel een beetje vertrouwen hebben in het paard/ de pony waar je naast loopt. Maar het voelde goed. Mijn ruitertje was wel redelijk fanatiek, wat betekende dat ik toch iets meer mijn best moest doen dan dat ik eigenlijk van te voren had bedacht. Vol goede moed gingen we van start. Ieder koppel start iets van 2 minuten na elkaar, zodat je elkaar niet voor de voeten/hoeven loopt. De start ging goed, ik begon op een mooi tempo van 4.30. Al vrij snel bleek dat wat optimistisch te zijn, aangezien letterlijk bijna alles ONverhard was, geen vast stukje ondergrond te bekennen, alles los, zwaar zand. Jeehee wat was dit pittig, maar gewoon doorgaan en je best doen. Het moest wel een beetje leuk blijven, dus af en toe wat gas terug genomen. De pony waar ik naast liep moest af en toe worden afgeremd, die had er echt zin in en totaal geen last van het zware parcours. Het parcours was overigens echt prachtig, mooie route in een mooie omgeving, dwars door de natuur, zandpaden, water, graslanden, stoppelvelden, bos, alles kwam aan bod. Na 10 pittige kilometers kwam de finish in zicht, wat ik op zich een erg fijn moment vond. Met de finish in zicht kon ik nog wel even aanzetten. Even nog alles eruit. Nu had mijn ruiter wat moeite om bij te blijven, ze had niet verwacht dat we nog gingen versnellen vertelde ze achteraf.  We finishten in een voor mij nog een prima tijd van 46.10. Het ging goed, het was leuk en we waren tevreden.
Iedereen die over de finish kwam gaf hetzelfde antwoord: ”zwaar, pittig, maar erg mooi parcours en leuk om te doen!”


De eerste plaats was voor een team die het in 37 min had volbracht! Ook was er voor de eerst dame nog een prijs, dit was ook een snelle tijd van 42 min. Helaas zaten wij daar niet echt bij in de buurt, maar dat was niet belangrijk. Het was ontzettend leuk om mee te doen. Op deze manier hardlopen is net even anders en een leuke ervaring. Volgend jaar ga ik zeker weer meedoen!