zaterdag 8 september 2018


Niets is onmogelijk, ook voor de Hi5Club.

door Heleen Coenen, Dalen (NL)



Heleen Coenen
Het was zeven jaar geleden dat ik de kriebels kreeg. Geen lentekriebels, maar  kriebels vanuit een passie. Als zwemvrijwilligster voor een dagcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking zag ik dat er behoefte was om meer te bewegen. Gelukkig zijn er sportclubs waar jongeren met een beperking terecht kunnen, maar ik miste toch iets.

Als hardloper weet ik wat hardlopen met je doet. Hardlopen is gezond voor je lijf en je wordt er een blijer mens van. Er was nog geen hardloopgroep voor mensen met een beperking in Dalen-Coevorden en voordat ik het wist was de Hi5Club geboren.
Wat begon met lekker bewegen en samen plezier maken groeide uit tot een succesverhaal. Door de wekelijkse trainingen, veel geduld en vooral het positief coachen, leerde ik ze hoe je het hardlopen het beste kon opbouwen, wat een estafette was, een duurloop en een rustige dribbel betekende en dat je in de regen ook gewoon kunt gaan hardlopen. Ook de motoriek en de coördinatie verbeterde, het gewicht nam af en het zelfvertrouwen toe. Het is heel bijzonder om het enthousiasme, de blijheid en vooral het doorzettingsvermogen van deze kanjers te zien. Want als het even niet lukt is er altijd wel iemand die de ander opvrolijkt en aanmoedigt.

De Hi5Club in de bloemetjes gezet

Toen Sportgala Drenthe aankondigde dat de leukste en actiefste verenigingen uit Drenthe zich konden aanmelden voor de Rabobank Publieksprijs aarzelde ik geen moment.
“Maar dat is toch niet voor de  Hi5Club,” zeiden sommigen.
”Ze hebben toch een handicap? “
Ehhh…. ja? Maar waarom niet? Ze trainen elke week, doen mee aan wedstrijden en zijn super enthousiast. Verdienen juist zíj niet een groot applaus op een mooi podium?
Toen kwam de ene verrassing naar de ander. Na het insturen van een motivatiefilmpje  kreeg ik bericht dat de Hi5Club bij de drie genomineerde zat en uitgenodigd was voor het Sportgala Drenthe in de Tamboer. Wow…!!

Mooi aangekleed ging ik met een aantal deelnemers naar Hoogeveen. Het publiek kon middels live-voting stemmen op hun favoriete club. En dat gebeurde. Ik stond samen met Carolien (één van de deelneemsters van de Hi5Club) te wachten op het podium. De presentatrice stelde nog een paar vragen aan Carolien. Ik zal het gesprek niet helemaal beschrijven maar het ‘Dagblad van het Noorden’ schreef in de krant de volgende tekst…: 
‘Een lid van de sportvereniging voor verstandelijke gehandicapten Hi5Club stal gisteravond de show. Ze stond met een enthousiasme op het podium waar Freek Vonk en Churandy Martina nog een puntje aan kunnen zuigen. Dat werd er zeker niet minder op toen haar club de prijs voor actiefste sportvereniging van het jaar won”.

Zo zie je maar. Niets is onmogelijk…