dinsdag 3 februari 2015

Connemara International Marathon Ierland 2015

Op 12 april 2015 is het dan zover, Dan wordt de Connemara International Marathon gehouden en ik heb mij ingeschreven voor de halve marathon. Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling.... Om alvast een heel klein beetje in de sfeer te komen volgt hierna mijn hardloopcolumn 68, die ik op 7 april 2013 schreef:

Startplaats HM
Connemara

Het is 7 april 2013. De gehele dag heb ik eraan moeten denken. Het is de dag van de "Connemara-marathon" , een wedstrijd voor ultralopers (63,3 km), marathonlopers (42,2 km) en halve marathon-lopers (21,1 km). Deze wedstrijd, die mij zo tot de verbeelding spreekt, wordt gehouden in het Westen van Ierland, in de Connemara. Voor mij geen ultraloop of marathon, maar een halve marathon lopen door één van de mooiste gebieden van Ierland, dat is nog steeds mijn vurige wens.

In de afgelopen jaren is het er steeds niet van gekomen. Het tijdstip, waarop de wedstrijd werd gehouden, was meestal in de laatste week van maart en dan heb ik altijd andere (familie)verplichtingen. Vandaag was een mogelijkheid geweest, maar door mijn langdurige blessure heb ik niet genoeg kunnen trainen en zit een halve er eigenlijk niet in...... Dus moet mijn voornemen noodgedwongen maar weer een jaartje in de ijskast.

Tijdens één van mijn Ierland-vakanties heb ik de route van de marathon en de halve marathon per auto gereden. Een geweldig ruig, heuvelachtig landschap met meertjes, hoogveen en vrijwel geen bebouwing. Slechts enkele toeschouwers, maar wel veel schapen. Het moet heerlijk zijn daar te lopen, te genieten van de natuur. Aan het eind van de loop is er, alvorens de finishlijn bij Peacockes Hotel in Maam Cross te passeren, nog een pittige klim. De tekst, "I am going to hit the Wall" op speciaal uitgegeven T-shirts, waarschuwt reeds voor dat laatste.

Vandaag ben ik er weer niet bij geweest, ik hoop dat dat het volgend jaar, begin april, wel het geval zal zijn. Met het vliegtuig naar Dublin, met de (huur)auto naar de Connemara en dan daarna op één van de volgende dagen de halve marathon lopen. Het lijkt mij geweldig......

Groene Kathedraal
Over geweldig geproken. Vandaag had ik een alternatief voor die mooie loop, daar in het altijd "groene" Ierland. Ik was in Groningen in de " Groene Kathedraal" en heb daar genoten van een geweldige voetbalwedstrijd, de Noordelijke kraker tussen FC Groningen en SC Heerenveen. Mijn club uit Groningen won dik verdiend en dat was een behoorlijke pleister op de wonde......