woensdag 31 juli 2013

Dedemsvaart of Diever

Liever in Diever of toch maar niet?

Het is de laatste week van juli van dit jaar. Het is erg warm geweest en nu, dinsdagavond 30 juli 2013 , is de temperatuur voor mijn gevoel redelijk tot goed, goed genoeg om een wedstrijdje over 5 km te lopen. Ik heb het niet zo met dat warme weer en eigenlijk loop ik dan liever geen wedstrijden. Trainen 's-morgens vroeg zo om een uur of zeven/acht doe ik liever.

Ik besluit naar Dedemsvaart te gaan. Daar wordt de Varia-run voor de eerste keer gehouden als onderdeel van de Dedemsvaria, een feestweek. De wedstrijd over 5 km begint reeds om half zeven. Ondanks het feit, dat het inschrijfgeld, inclusief de huur van de chip, niet gering is, zijn er op deze afstand nogal wat deelnemers. Het parcours is rechthoekig, de ondergrond meest asfalt en "snelle" klinkers, klinkers die vrij glad zijn en daardoor de snelheid niet erg "remmen". Het lijkt een snel parcours. Om half zeven is de temperatuur nog redelijk, zo'n 21 a 22 graden, de lucht is af en toe dreigend donker, maar tot regen komt het niet. Speaker Henk Borgmeijer "loodst" mij na 26 minuten en 46 seconden binnen en die tijd valt mij iets tegen. Omkleedruimte is er genoeg, douches ontbreken. Ik verkleed mij snel, zit om kwart over zeven weer in de auto en ga via Hoogeveen terug naar Emmen. Onderweg bij Hoogeveen (half acht) regent het en ik vraag mij af hoe het in het niet ver van Hoogeveen gelegen Diever zal zijn. Thuis kijk ik op internet naar de uitslagen van Dedemsvaart, kan mijn naam niet vinden bij de mannen op de 5 km, maar vindt tenslotte mijn naam tussen de vrouwen. Een klein foutje, dat later hersteld zal worden. Overigens liet de organisatie in Dedemsvaart weinig  te wensen over.

Vanmorgen zie ik op de welbekende website van Toli Schanssema de honderden foto's van de 4e Brinkloop in Diever aan mij voorbijgaan. Het regent of heeft geregend in Diever, er is veel zuurstof in de lucht en het lopen lijkt een zeer aangename bezigheid. Er zijn veel deelnemers en velen lopen uitstekende tijden! Een nieuw parcoursrekord van de snelle Iwan Kamminga, het moeten daar in Diever wel uitstekende omstandigheden zijn geweest. Reeds jaren neem ik enkele malen per jaar deel aan deze Brinklopen en ook ik heb in Diever mijn betere tijden op de klokken gebracht. Aangezien de ondergrond in Diever vrijwel geheel voor mijn gevoel  uit "vertragende"  klinkers bestaat, heb ik reeds vanaf het begin twijfels gehad  wat de juiste afstand van deze loop betreft. Is  elke ronde wel 1.250 meter, mede gezien de "binnendoortjes" over het gras?.
Vanmiddag heb ik het parcours diverse malen op internet nagemeten en telkens kwam ik per ronde op 1.250 meter, dus 4 ronden is 5 km en 8 ronden is 10 km. Waarom loop ik (en vele anderen) dan sneller in Diever? Komt het door de rondjes van "slechts" 1.250 meter, de vele bochten (op een bochtig parcours loop ik over het algemeen sneller), de vele lopers op het parcours of is het nog iets anders?

Gezien de weersomstandigheden op de 5 km van dinsdagavond had ik liever in Diever gelopen. Die waren daar beter op de 5 km en zeer waarschijnlijk had ik daar een betere tijd gelopen dan in Dedemsvaart. Daar staat echter tegenover dat de loop in Dedemsvaart nieuw was en, naar ik aanneem, jaarlijks gehouden wordt. De Brinklopen in Diever worden in de zomer wekelijks gehouden, dus als je een keer overslaat is dat niet zo erg.

Voor de omstandigheden deze week dus eigenlijk " Liever in Diever" , maar vanwege de Varia-run in Dedemsvaart deze week  "toch maar liever niet".