maandag 15 januari 2018

Nieuwsbrief Hardloper Gerrit online (21)

We zijn weer een week verder en het is tijd voor de 21e Nieuwsbrief.

Niet zo'n beste week........
Het ging de laatste week niet zo goed. Het begin was niet slecht, op maandag een duurloop van 10 K. In 2017 had ik maar één keer een 10 K gelopen (in september). Misschien (?) daardoor kreeg ik dinsdagmiddag linksonder in de rug pijn, de volgende dagen ging het nog aanzienlijk slechter met mij. Niet lopen dus. Zaterdagavond werd het een klein beetje beter, maar aan de 9e cross van het Sallands Cross Circuit, zondag in Broekland, kon ik helaas niet deelnemen. Wel besloot ik in de loop van zondag een lichte training af te werken. In de eerste kilometer ging dat heel slecht, maar gaandeweg werd het iets beter. In een heel rustig tempo liep ik op de Meerdijk in Emmen 5 K. Momenteel (maandagavond) gaat het al iets beter, maar goed is het nog lang niet.

Wedstrijden
Komend weekend (zondag) ben ik van plan deel te nemen aan de laatste cross van het Sallands Cross Circuit in Lemelerveld. In het seizoen 2014-2015 liep ik die cross ook en ik herinner mij dat het parcours voor een groot gedeelte verhard was.
Op 30 november 2014 schreef ik daarover het volgende verslag:

Sallands Crosscircuit: Lemelerveld 30 november 2014

"Het mooiste is dat de crossen onder verschillende weersomstandigheden wordt gehouden. Welnu, na onder meer prima weer in Haarle en regen in Raalte, was het nu grauw weer in Lemelerveld en maar een paar graden boven nul, geheel andere omstandigheden dus dan tijdens de eerste 3 crossen van het Sallands Crosscircuit. Ook het 5 km-parcours (die de 10 kilometer-lopers tweemaal moesten afleggen) was geheel anders, na ruim twee kilometer "stratenparcours" volgen bijna 1,5 km boscross met nogal wat pittige heuveltjes, waarna de weg naar de finish weer verhard was. Eigenlijk zouden er voor een echte cross  wat meer onverharde gedeelten moeten zijn, maar tja.... Toch was het wel een mooie wedstrijd in een mooi gebied. Naast de bijna 700 deelnemers (finishers) waren er veel toeschouwers op de been en dat gaf bij start en finish een prima sfeer. Zoals zo vaak werd het geheel weer enthousiast en vakkundig aan elkaar "gespeakerd" door Henk Borgmeijer".

Zonder twijfel zal ik deze week nog een keer trainen en zaterdag misschien ook nog een wedstrijd over 5 K lopen, tenminste als mijn rugproblemen over zijn.

In "De Zuidenvelder", een weekblad in Zuidoost -Drenthe, viel mijn oog deze week op de aankondiging van enkele wedstrijden in ons gebied. Zaterdag 20 januari a.s. wordt in Klijndijk de 27e Udik-loop gehouden en zondag 21 januari staat in Ees de 1e editie van de Gletsjerkuilcross op het programma, de 4e cross van het Geopark Hondsrug crosscircuit. Een week later, op 27 januari start het loopcircuit van De Sperwers uit Emmen met de FS Hondsrugcross in de Emmerdennen.

Emslandrun
Op 29 november 2014 liep Thomas Bruns uit Meppen (DE) de "Emslandrun", een loop over ruim 100 K van het zuiden naar het noorden van het Emsland, van Salzbergen naar Papenburg. Hij had aan deze loop een goed doel verbonden en haalde voor dat doel een prachtig bedrag op. Thomas heeft nu een "poll" gehouden op facebook, waarin hij heeft gevraagd of men hem weer zou ondersteunen, als hij een tweede maal  (ook weer voor een goed doel) de route van 100 K zou lopen. De uitslag was duidelijk: 95% zei ja, dus Thomas, jij bent aan zet........!

Veel succes en veel loopplezier de komende week.